Computerworld News Service: På Fujitsu Siemens' årlige event i München, VisIT 2007, fortalte Bernd Bischoff Computerworld UK, at firmaerne har indset, at de højere indkøbspriser for strømbesparende udstyr, opvejes af besparelserne i energiforbruget.
Han sagde, at et grønt image var attraktivt for virksomhederne, men i sidste ende handler det om bundlinjen, og det er her, grøn it kan være yderst tillokkende.
"En virksomhed bruger måske 2.200 kroner mere på en energibesparende pc, men genindtjener det på halvandet år på grund af lavere regninger.
I en stor virksomhed kan det let løbe op i besparelser på flere millioner kroner hver andet år," sagde Bernd Bischoff.
"Besparelserne ved effektive datacentre, kan let løbe op mange millioner kroner," sagde han.
Bernd Bischoff indrømmede, at pres fra regeringer, miljømæssig bevidsthed blandt aktionærerne og kunderne også spiller en rolle, når firmaerne skal overbevises om at udvise mere respekt for miljøet.
"En masse virksomheder vil hellere være med på den grønne bølge, end stå udenfor. Men nogle taler bare om det uden at gøre noget. Når de begynder at handle, vil de også se de reelle besparelser," sagde han.
Fujitsu Siemens siger, at 2007 vil blive husket som året, hvor grøn it endelig fik en central placering i virksomhedernes bevidsthed.
Firmaet påpegede, at de selv var en grøn virksomhed, der brugte mindre forurenende fremstillingsteknikker og genanvendte 98 procent af materialerne.
Dette betyder også et grønt samarbejde med distributørerne, med henblik på at nedbringe udledningen af drivhusgasser.
"Det er derfor, vi har vores produktion i Tyskland, selv om de fleste andre får produceret i Asien. Den store miljømæssige belastning på grund af transport og de høje oliepriser overstiger fordelen ved de billigere produktionspriser."
Oversat af Bo Madsen.