Nationalbankens mislykkede forsøg på at udbyde drift og servicering af bankens serverpark afspejler, at der blev stillet så skrappe krav til en eventuel leverandør, at det simpelthen var umuligt at få fornuftig økonomi i en aftale.
Det er det indtryk, der står tilbage, efter at Computerworld har talt med flere kilder, der kender sagsforløbet.
De peger samstemmende på meget skrappe kontraktvilkår med for dårlig økonomi som en væsentlig forklaring på, at ingen af de fem prækvalificerede leverandører i sidste ende ønskede at afgive et bud på millionkontrakten.
”Vi drøfter normalt ikke udbud og tilbud i detaljer i pressen, men vi kan bekræfte, at vi ikke har budt på opgaven. Efter at have studeret udbudsmaterialet kunne vi konstatere, at kravene var af en sådan karakter, at vi havde svært ved at få en fornuftig økonomi i en eventuel aftale,” siger områdedirektør Morten Vinge-Maigaard, fra KMD.
Han afviser at udtale sig yderligere.
Rambøll skulle have lugtet lunten
Ifølge Computerworlds oplysninger var det – udover KMD – Accenture, BEC, IBM og Siemens, der kom igennem til prækvalifikationen.
Opgaven var at drive bankens serverpark, der er baseret på en Microsoft Platform.
Millionkontrakten indebær også, at en mulig leverandør skulle overtage al hardware og 18 medarbejdere.
Netop hos BEC har man i forvejen et indgående kendskab til Nationalbanken, da bankcentralen driver en mainframeløsning, hvorpå alle Nationalbankens bogføringstransaktioner med de finansielle institutioner kører.
Ikke serviceret ordentligt
Flere kilder peger også på, at Nationalbankens rådgiver, Rambøll Management, der stod for håndteringen af udbuddet, burde have serviceret sin kunde bedre.
De input, der kom tilbage til Rambøll Management fra de prækvalificerede leverandører, var angiveligt af en sådan karakter, at man godt kunne have forudset, at der måske ikke ville komme bud ind på opgaven overhovedet.
Hos Rambøll Management ønsker underdirektør Ejvind Jørgensen ikke at udtale sig.
”Nationalbanken ønsker selv at stå for kommunikationen i denne sag,” siger Ejvind Jørgensen.
Nationalbankdirektør Torben Nielsen fortalte i går til Computerworld, at banken ganske vist har stillet skrappe krav til service level agreement, men at det også er hans opfattelse, at mange it-leverandører er så presset på mandskabssiden, at de ikke evner at tage nye opgaver ind.