Tilbage til artiklen Sejlende servere styrer handelsflåden
Port Jerome, Frankrig. Flammerne blusser som dragers åndedrag mod nattehimlen. Som har olieraffinaderiet sit eget pulsslag, der lyser op i mørket, så langt øjet rækker fra kommandobroen fire etager over dækkets mønster af rørledninger.
Næsten som taget ud af science fiction film som Blade Runner eller StarWars.
I en industriel verden meget langt fra, hvad de fleste mennesker forbinder med computere, it og højteknologi i det hele taget.
Men intet er længere fra virkeligheden.
Hvor medarbejderne på rederiet Torms hovedkontor i Hellerup opererer med otte it-systemer, arbejder mandskabet på tankskibet Gotland Sofia med hele 46 forskellige computersystemer, fortæller Bo Ellenton-Jensen, it-chef i Torm.
Dette avancerede teknologiske net styrer alt fra skibets elektroniske søkort til den massive stålskrue, der om en dag eller to vil drive skibet hen over Atlanten.
53,7 millioner liter benzin
Lige nu pumper en massiv rørledning benzin ind i Gotland Sofias tanke, der kan rumme op til 53,7 millioner liter benzin.
Hvad der med dagens benzinpriser på den lokale danske tankstation løber op i en værdi pænt over en halv milliard kroner.
Den last skal Gotland Sofia sejle til en havn på den amerikanske østkyst. Foreløbigt hedder destinationen Port Everglades i Florida.
Men benzinen kan blive handlet mange gange på skibets vej over Atlanten, og dermed ændre ruten til New York eller måske Boston.
”Og derfor er konstant kommunikation med skibet så uendelig vigtig,” siger Bo Ellenton-Jensen.
Men det er ikke lige, hvad 1. styrmand Jonas Jersild Jensen tænker mest over lige nu. Han står foran de fire computerskærme, der overvåger strømmen af benzin ind skibets tanke.
Hver time strømmer 700.000 liter benzin ind i skibets tanke fra en af Exxon raffinaderiets beige siloer inde på land.
Kontrolrummet
Med de systemer kan Jonas Jersild Jensen blandt andet balancere vægten af de mange liter benzin i 183 meter lange Gotland Sofia, så lasten belaster skibets konstruktion mindst muligt under overfarten til USA.
Med fingeren på den trykfølsomme skærm kan 1. styrmanden styre pumperne til tankene med benzin, mens han i samme takt lader vandet strømme ud fra ballasttankene, så skibet ligger rigtigt i vandet.
En anden skærm giver Jonas Jersild Jensen overblikket over skibets egne brændstofbeholdninger.
I skrivende stund har skibets varmeanlæg, kedlen, 978 tons olie i beholdningen til blandt andet fremdrift og til at varme mandskabets kabiner op eller holde lasten på en passende temperatur.
Ikke at der er behov for det med en temperatur i den lastede benzin, der holder sig på 13,3 grader celsius. Skibet bruger godt 6.000 liter olie om dagen til opvarmning og strøm.
De mange data fra den konstante overvågning af tanke, pumper og ventiler fodres ind i et avanceret windows-baseret regneark, Loadmaster, som hele tiden beregner, hvordan ændringer i vægt og massefylde påvirker skibet sødygtighed og stresspåvirkning af skibet skrog.
For lidt og for meget kan være lige galt. Er der lastet for meget benzin på en tank er der ikke plads til, at den kan udvide sig, hvis temperaturen stiger.
Er der for lidt i tanken, vil hård søgang kaste lasten mod tankens vægge og loft med større kraft.
Følg reportagen fra Gotland Sofia her på Computerworld de næste dage.
Tilbage til artiklen Sejlende servere styrer handelsflåden