Leder: Digitalisering kræver købmænd og krejlere

Computerworld mener: Det danske it-marked er ved at blive redefineret af to personer. Dem kan vi alle lære af. For de forstår at udklække digitale forretningsmodeller.

Computerworld mener: Det danske it- og telemarked – fundamentet under den danske digitalisering – bliver for tiden redefineret af to danske købmænd, som man kunne fristes til at kalde for købmanden og krejleren.

Den ene er Ib Kunøe, som især med konsolideringen af it-branchens forhandlerled gennem fusionerne af Ementor, Atea og Topnordic har bidraget med et tiltrængt professionelt købmandskab til den danske it-branche.

Ib Kunøe blev ligefrem hædret for sin indsats med årets IT-pris. Senest har han ytret ambitioner om at tage det kommunaltejede KMD under kærlige købmandshænder.

Måske slet ingen dårlig ide.

Den anden er Frank Rasmussen, som efter sin succes med Telmore – der blev solgt til TDC for 400 mio. kr. – nu med Bibob endnu en gang har krejlet kunderne en takstbrækkende mobilløsning.

Så rent ramte Frank Rasmussen, at Bibob efter få timers åbning måtte lukke dørene midlertidigt på grund af overvældende kundetilstrømning.

Det virker

Frank Rasmussens forretningsmodeller viser, at teleliberaliseringen i Danmark virker.

Selv om rammelovgivningen på teleområdet måske ikke er perfekt, så tilfører den markedet nye og innovative forretningsmodeller, der leverer kunderne en merværdi, som de etablerede selskaber ikke har evnet – eller ønsket – at gøre.

Netop derfor er der behov for en Frank Rasmussen på telemarkedet, som der var brug for en Michael O’Leary – stifteren af Ryan Air – på luftfartsmarkedet.

I medierne bliver Frank Rasmussen kaldt “gadedrengen” som en beskrivelse af den frække arketype, han repræsenterer – en selfmade og upoleret David, der tager kampen op mod telemarkedets mange veletablerede Goliat’er, der har forsøgt at begrænse effekterne af mere end et årtis teleliberalisering med svært gennemskuelige produkter og prisstrukturer.

De etablerede selskaber konserverer hellere etablerede posi­tioner end nytænker deres forretningsmodeller.

Behov for nytænkning

Netop derfor er der behov for den købmandsmæssige nytænkning, som både Frank Rasmussen og Ib Kunøe leverer, så kunderne får glæde af markedets dynamik.

Desværre råder hverken købmanden eller krejleren bod på, at teleselskaberne har forkrøblet teleliberaliseringen teknologisk ved ikke at skabe alternativer til TDC’s nedslidte kobbernetværk, som var et andet mål med teleliberaliseringen.

Den problemstilling vil uundgåeligt komme på den politiske dagsorden med fornyet aktualitet i takt med, at omfanget af problemet vokser. Lige nu må vi nøjes med at glæde os over den kommercielle iderigdom på andre områder.

Der er et andet interessant aspekt ved Frank Rasmussens succes. Han er hverken uddannet datamatiker eller økonom.

Han har kun en folkeskoleeksamen – lige som Ingvar Kamprad, stifteren af Ikea, verdens fjerde rigeste mand. Hvad Frank Rasmussen til gengæld har tilegnet sig i “livets skole”, som han kalder det, er digitale kompetencer.

Frank Rasmussen ved, hvordan teknologi fungerer, og hvordan den kan bruges.

Han tilsætter en analyse af, hvad kunderne rent faktisk har brug for – det, der på managementdansk kaldes for “brugerdrevet innovation” – og Heureka!, en ny digital forretningsmodel er udklækket.

Det er præcis, hvad vi har brug for meget mere af i alle hjørner af dansk erhvervsliv.

Nye digitale forretningsmodeller og flere digitale kompetencer. I den henseende har vi her en god rollemodel, som bør inspirere mange MBA-uddannede danske direktioner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere