Computerworld News Service: De nye skærme har sagt farvel til den gamle type touchscreen, hvor der var et følsomt lag, lagt ovenpå displayet.
Den ny teknologi er baseret på, at sensorfunktionen er indbygget i selve displayet.
Det betyder, at displayet er lysere, tyndere og i mange tilfælde reagerer bedre, når det berøres. Det betyder også, at det er muligt at indbygge multi-touch-funktioner, som det kendes fra Apples iPhone.
47 tommer
Den største af disse nye skærme er en 47-tommer model fra LG Philips LCD, der tiltrak sig stor opmærksomhed på grund af de samme funktioner, der nu har underholdt iPhone-ejerne i et par måneder.
Det gælder blandt andet muligheden for at zoome ind og ud med to fingre.
Under showet blev Google Maps vist på skærmen, og mange deltagere fandt deres eget hjem.
Taiwans AU Optronics fremviste to 4,3-tommers skærme. Den ene baserede touch-registreringen på spændingsforskel, den anden på ladnings-følsomhed.
De har begge indbygget zoom-funktion.
Sidstnævnte reagerede bedst på berøring, men kan kun betjenes med neglen og ikke med fingerspidsen.
Førstnævnte kan kun føle fingerspidsen - ikke en negl.
Scanner
Japanske Sharp fik også folk til at stimle sammen, for at se selskabet 3,5-tommers skærm, der udover touchscreen har indbygget scanner og 'læser' ved siden af hver LCD-pixel, så den kan registrere flere fingre og samtidig bruges til at scanne dokumenter.
Ideen med at placere scannerpixels ved siden af LCD-pixels er ikke ny. Toshiba viste en prototype med denne teknologi i 2003, men teknologien blev aldrig sat i produktion.
De nyeste prototyper fungerer ved, at de scanner enten lys eller skygge.
De lysfølsomme modeller reagerede på en lyspen, og med den kan man tegne eller skrive på det billede, der er på skærmen.
Den skygge-registrerende udgave kan aktiveres med en finger og fungerer både i lyse og mørke omgivelser.
Endvidere er det ikke nødvendigt at røre skærmen. Det er nok at holde fingeren nogle millimeter fra displayet.
På trods af det store udbud af prototyper, var der ingen producenter, der ville sætte en dato på, hvornår produktet ville komme på markedet.
Oversat af Bo Madsen.