Berlingskes engelske ejer vil satse på nettet

New Media Days: Intelligent udnyttelse af indhold på nettet kan stimulere forbrugernes appetit på de gammeldags print medier, mener David Montgomery, Berlingske Tidendes engelske ejer.

Fra scenen blev han præsenteret som medieverdenens sorte ridder, David Montgomery, der har skabt sig et ry som de danske mediers hårde hund efter købet af det danske mediehus Det Berlingske Officin.

At et tocifret antal chefer havde forladt virksomheden efter hans investeringsfond Mecom havde overtaget Berlingske-koncernen, fandt David Montgomery ikke underligt.

Chefer er mindre vigtige end journalister, når det gælder om at producere det indhold, som kunderne efterspørger, lød pointen fra talerstolen på konferencen New Media Days i København.

Anderledes indhold

"Den egentlige nøgle er at skabe et anderledes indhold online men under det samme varemærke," pointerede David Montgomery.

Men lykkes det, så kan online versionen være med til at drive udviklingen af det fysiske print medie frem mod at skabe ny værdi, lød det fra englænderen.

Han erklærede sig helt uenig i det synspunkt, at print medierne var døde eller var noget som man forbeholdt til rene magasinhistorier eller holdninger.

I hans verdensbillede er det printede medies rolle ikke meget anderledes, end da han selv var menig journalist. Nok kan den gammeldags avis ikke konkurrere med tv og nettet på hurtighed.

"Her gælder det som dengang at udvikle historierne videre end bare den rå nyhed. At give læserne detaljer og farver på nyhederne," sagde David Montgomery.

Ikke døden for kvalitet

Han ser online medieverdenen som en udvidelse af avisernes forretning i stedet for at være døden for kvalitet og nyhedsmedierne, fordi brugerne er vænnet til at få nyhederne gratis på nettet.

"Det er en udvidelse af muligheder for os. Jeg ville være begejstret, hvis jeg var en ung journalist der skulle begynde karrieren i dette," sagde David Montgomery.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere