Lige nu stormer Facebook frem i popularitet blandt brugerne. Den ellers meget større MySpace forsøger at lure konkurrenten kunsten af.
"Hvis vi ikke udvikler os, vil vi dø," sagde Shawn Gold, der har ansvaret for at udvikle nyt indhold til MySpaces mange millioner af brugere.
Shawn Gold var en af talerne på konferencen New Media Days i København, der løber af stablen onsdag og torsdag i denne uge.
Formålet med konferencen er at udforske de sidste nye trends i den nye verden af medier, der netop nu er ved at forandre den etablerede medieverden.
Millioner brugere hver dag
De to sociale online netværk, MySpace og Facebook, har hver især millioner brugere hver eneste dag. MySpace har 220 millioner registrerede brugere, og 115 millioner unikke brugere om måneden.
Facebook er stadig mindre målt på antal brugere, men i de sidste måneder har trafikken til Facebook taget til.
Shawn Gold erkendte på New Media Days, at Facebook gør det ualmindeligt godt lige nu.
"Vi har iagttaget, hvad de (Facebook, red.) har gjort godt, og vi har set, hvad de har gjort forkert," sagde Shawn Gold. Hvis han skal skære det lidt skarpt op, så har Facebook nærmest fungeret som en gigantisk fokusgruppe for MySpace.
"Og Facebook er en meget effektiv måde at kommunikere på, mens det ikke er så velegnet til for brugerne at udtrykke sig selv," pointerede Shawn Gold. Og netop dette er vigtigt, mener han, fordi de unge brugere fokuserer stærkt på at udstille sig selv over nettet.
De unges sociale DNA
"Det at vise sin identitet og definere sig selv er kernen af behovene i ungdomskulturen i dag. Privacy er ikke et emne blandt de unge," sagde Shawn Gold.
Ud fra de studier af de typiske unge brugere af sociale netværk, fandt han en væsentlig pointe i, at de unge ser muligheder i at afgive informationer om sig selv, uanset om det handler om deres professionelle liv, romantik eller sociale aktiviteter.
"Dette er en afgørende del af deres sociale DNA," siger Shawn Gold.