Allerede længe før Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) onsdag eftermiddag blæste valgkampen 2007 i gang har nogle af folketingspartierne forberedt sig på at tiltrække vælgeres opmærksomhed på nettet.
Flere af partierne har nemlig købt annoncer, de såkaldte AdWords, hos søgefirmaet Google.
Det betyder, at når en bruger søger efter eksempelvis ordet velfærd, så dukker der en annonce op i søgeresultatet, som viser vej til partiet Venstre. Men det er ikke kun Venstre, som har købt dette ord som sponsorlink.
Flere køber samme ord
Oppositionspartiet SF har nemlig også investeret i ordet velfærd, som giver eventuelle vælgere mulighed for at klikke sig videre til partiets hjemmeside.
Sidste gang der var valg, forskede Lektor Lisbeth Klastrup fra IT-Universitetet i, hvordan politikerne brugte blogs i forbindelse med valgkampen.
Og hun fortæller, at det handler om at ramme vælgerne der, hvor de befinder sig i dag.
"Det er vel ikke anderledes end at betale penge for at få en annonce i avisen eller hængt en valgplakat op det rigtige sted," siger Lisbeth Klastrup.
Nyt i Danmark
Hun finder det interessant, at de politiske partier aktivt tilsyneladende er begyndt at bruge AdWords , men fortæller at det ikke er et emne, der er blevet forsket i herhjemme.
Samtidig fortæller hun, at hun ikke blev opmærksom på brugen af AdWords under sidste valgkamp.
Den manglende forskning gør det ifølge Lisbeth Klastrup umuligt at vide, om politikernes sponsorlinks på Google faktisk virker.
Men hun mener, at der kan være en vis chance for at folk som ellers ikke vil skrive ord som velfærd, børnepasning eller Asylcenter under en valgkamp vil begynde at udføre mere politisk orienterede søgninger på nettet.
"Og så giver det jo meget god mening," siger Lisbeth Klastrup.
Budskabet skal helt frem
Ifølge Lisbeth Klastrup er det dog væsentligt, at de politiske partier har gjort sig umage for at trække deres mærkesager tydeligt frem på hjemmesiderne.
"Man må jo også regne med, at folk bruger de forskellige partiers hjemmesider til at gå ind og læse om de her ting rimeligt direkte, siger hun.
En serie Google-søgninger på ti udvalgte valgkampsord viser, at det er Venstre og SF, der er længst fremme i brugen af annoncer på søgemaskinen, mens Dansk Folkeparti har købt ordet folketingsvalg.
Computerworld har forsøgt at få en kommentar til brugen af AdWords fra Venstre og SF, men det er endnu ikke lykkedes.
Læs resultatet af Computerworlds fuldstændigt uvidenskabelige undersøgelse her: