Nej tak til reklamer i postkassen og ja tak til reklamer i mailboksen og på mobilen.
Permission marketing – en markedsføringsform hvor folk har givet tilsagn om, at de gerne vil modtage målrettede reklamer via mail eller mobiltelefonen – er i kraftig vækst, og det ser ud til, at både virksomheder og forbrugere har taget annonceformen til sig.
”Folk vil gerne have specialiserede tilbud, der passer til dem. Og annoncørerne vil selvfølgelig gerne tilbyde det, så de kan ramme meget mere specifikt hos folk, som er tilbøjelige til at købe deres produkt. Fordelen er, at virksomhederne i forvejen ved, at kunderne er interesserede,” siger projektleder i reklamebureauet Initiative Universal Media, Rune Kiowsky.
Målrettet tilbud
Fordelen ved permission marketing er bedre og mere målrettede tilbud til forbrugerne. Eksempelvis kan man rette sine elektroniske reklamer mod personer med bestemte postnumre, i en bestemt indkomstgruppe eller aldersgruppe samt til mænd eller kvinder.
Projektlederen mener, at den største interesse vil være inden for mobiltelefonen.
”Det er en ny og meget mere personlig mediegruppe. Det er et medie, hvor man altid kan nå folk her og nu. Man kan tidsstyre sine tilbud på mobiltelefonen,” forklarer Rune Kiowsky.
At danskere i højere grad siger nej tak til reklamer i postkassen er, ifølge Rune Kiowsky, en udvikling, som man har set et stykke tid.
”Vi bliver bombarderet med så mange markedsføringsbudskaber, at vi gerne vil undgå så mange af dem som muligt. I stedet vil vi modtage dem, som er relevante for os,” fortæller han.
Skære igennem støjen
Ligesom online-handlen har permission marketing-branchen stor fremgang.
”Styrken ved permission marketing er, at man må regne med, at folk er positivt indstillede over for at få reklame, fordi de selv har sagt ja tak til det.”
Samtidig mener Rune Kiowsky, at permission marketing er oplagt for alle virksomheder. For det gælder om at kunne skære igennem støjen, der er på markedsføringsmarkedet.
”Hvis man kan få foden inden for på en mere positiv måde, er det selvfølgelig godt,” fremhæver han.
Newmedia-virksomheden, RiverHill, udsender dagligt mere end 500.000 annonce-emails til danske modtagere.
”I kraft af det høje antal forbrugere, som modtager reklamen, kan man lave slagtilbud på kendte mærker. Det kan sammenlignes med en forbrugerklub, hvor mange går sammen og dermed kan forhandle sig til usædvanligt lave priser. Den store brugerbase giver desuden annoncørerne mulighed for at tilbyde nogle unikke produkter og tjenesteydelser, som ikke findes andre steder end på nettet,” udtaler Bjørn Bæk, der er medejer af RiverHill i en pressemeddelelse.
Fordobling af omsætning
Det er i stigende grad de større og kendte virksomheder, der vælger permission marketing. Her får virksomhederne nemlig hurtig adgang til en stor, veldefineret gruppe forbrugere.
For RiverHills vedkommende har der siden opstarten i 2001 været tale om tæt ved en fordobling af omsætningen hvert år.
I Internettets unge år havde permission marketing et blakket ry og blev sat i bås med udsendelse af spam-mails. Branchen er siden modnet og har nu blandt andet en brancheforening med et sæt etiske regler.
Det har gjort, at virksomhederne nu bedre kan få øje på de fordele, der er, ved at benytte e-mails som markedsføringsplatform.
Blandt andet giver det annoncørerne mulighed for at se, præcist hvad udbyttet af en annonce er – via tracking kan man måle effekten øjeblikkeligt.