Reklamer via e-mail boomer

Fordelene ved reklamer via mail er uundværlige, og annonceformen har skabt kraftig vækst. Mobilen står for skud, forudser ekspert.

Nej tak til reklamer i postkassen og ja tak til reklamer i mailboksen og på mobilen.

Permission marketing – en markedsføringsform hvor folk har givet tilsagn om, at de gerne vil modtage målrettede reklamer via mail eller mobiltelefonen – er i kraftig vækst, og det ser ud til, at både virksomheder og forbrugere har taget annonceformen til sig.

”Folk vil gerne have specialiserede tilbud, der passer til dem. Og annoncørerne vil selvfølgelig gerne tilbyde det, så de kan ramme meget mere specifikt hos folk, som er tilbøjelige til at købe deres produkt. Fordelen er, at virksomhederne i forvejen ved, at kunderne er interesserede,” siger projektleder i reklamebureauet Initiative Universal Media, Rune Kiowsky.

Målrettet tilbud

Fordelen ved permission marketing er bedre og mere målrettede tilbud til forbrugerne. Eksempelvis kan man rette sine elektroniske reklamer mod personer med bestemte postnumre, i en bestemt indkomstgruppe eller aldersgruppe samt til mænd eller kvinder.

Projektlederen mener, at den største interesse vil være inden for mobiltelefonen.

”Det er en ny og meget mere personlig mediegruppe. Det er et medie, hvor man altid kan nå folk her og nu. Man kan tidsstyre sine tilbud på mobiltelefonen,” forklarer Rune Kiowsky.

At danskere i højere grad siger nej tak til reklamer i postkassen er, ifølge Rune Kiowsky, en udvikling, som man har set et stykke tid.

”Vi bliver bombarderet med så mange markedsføringsbudskaber, at vi gerne vil undgå så mange af dem som muligt. I stedet vil vi modtage dem, som er relevante for os,” fortæller han.

Skære igennem støjen

Ligesom online-handlen har permission marketing-branchen stor fremgang.

”Styrken ved permission marketing er, at man må regne med, at folk er positivt indstillede over for at få reklame, fordi de selv har sagt ja tak til det.”

Samtidig mener Rune Kiowsky, at permission marketing er oplagt for alle virksomheder. For det gælder om at kunne skære igennem støjen, der er på markedsføringsmarkedet.

”Hvis man kan få foden inden for på en mere positiv måde, er det selvfølgelig godt,” fremhæver han.

Newmedia-virksomheden, RiverHill, udsender dagligt mere end 500.000 annonce-emails til danske modtagere.

”I kraft af det høje antal forbrugere, som modtager reklamen, kan man lave slagtilbud på kendte mærker. Det kan sammenlignes med en forbrugerklub, hvor mange går sammen og dermed kan forhandle sig til usædvanligt lave priser. Den store brugerbase giver desuden annoncørerne mulighed for at tilbyde nogle unikke produkter og tjenesteydelser, som ikke findes andre steder end på nettet,” udtaler Bjørn Bæk, der er medejer af RiverHill i en pressemeddelelse.

Fordobling af omsætning

Det er i stigende grad de større og kendte virksomheder, der vælger permission marketing. Her får virksomhederne nemlig hurtig adgang til en stor, veldefineret gruppe forbrugere.

For RiverHills vedkommende har der siden opstarten i 2001 været tale om tæt ved en fordobling af omsætningen hvert år.

I Internettets unge år havde permission marketing et blakket ry og blev sat i bås med udsendelse af spam-mails. Branchen er siden modnet og har nu blandt andet en brancheforening med et sæt etiske regler.

Det har gjort, at virksomhederne nu bedre kan få øje på de fordele, der er, ved at benytte e-mails som markedsføringsplatform.

Blandt andet giver det annoncørerne mulighed for at se, præcist hvad udbyttet af en annonce er – via tracking kan man måle effekten øjeblikkeligt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere