Rezidor Hotels ApS, der driver hotelkæden Radisson SAS, har tilbudt øgede vinderchancer til deltagere, der inviterede deres venner til også at deltage i en online-konkurrence.
Det er i strid med markedsføringsloven mener Forbrugerombudsmanden.
I konkurrencen om at vinde et ophold på et af kædens hoteller kunne deltagerne tippe deres venner via en e-mail, og invitere dem til at deltage. Hvis de gjorde det, øgede det deres chance for at vinde ekstrapræmien: Et tv fra B&O.
Desuden fremgik det af konkurrencebetingelserne, som man skulle acceptere for at deltage, at man samtidig gav sit samtykke til at modtage fremtidigt markedsføringsmateriale.
En af brugerne klagede til Forbrugerombudsmanden, der tog sagen op, oplyser Katrine de Neergaard, specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.
Forbrugerombudsmanden meddelte virksomheden, at det er i strid med markedsføringsloven, at give øgede vinderchancer til tipperen.
Det er også i strid med loven, hvis man ved deltagelse i en konkurrence giver sit samtyke til at modtage markedsføring i fremtiden.
”Vi troede vi havde vores på det tørre,” siger Ole Sorang, nordisk marketingdirektør i Radisson SAS og fortsætter:
”Fremover er der kun en jeg vil stole på, når det kommer til sådan noget her, og det er Forbrugerombudsmanden.”
Ifølge Ole Sorang havde hotelkæden spurgt FEDMA, Federation of European Direct and Interactive Marketing, til råds inden lanceringen af kampagnen. Men ekspertisen viste sig ikke at række til den danske lovgivning.
”Det er mig der havde ansvaret for den kampagne, og jeg tager det fuldstændig på min kappe. I fremtiden vil vi tjekke med Forbrugerombudsmandens kontor, om kampagner overholder loven. Vi vil selvfølgelig heller ikke bruge de oplysninger, der er blevet samlet ind mod reglerne,” bedyrer Ole Sorang.