Computerworld News Service: Internetbrugere i San Francisco, der forsøgte at komme ind på Google lørdag aften så en sort baggrund, som ikke havde noget med Halloween at gøre.
Google oplyser, at der blev slukket for lyset på siden for at gøre folk opmærksomme på kampagnen "Lights Out San Francisco", der fandt sted lørdag.
Folkene bag eventen bad alle i San Francisco om at slukke lyset i en time lørdag aften mellem klokken 20 og 21. Derved kunne der spares 15 procent af en normal lørdag aftens energiforbrug.
"På grund af vores fokus på miljøet og energiforbruget støttede vi "Lights Out"-kampagnen, og gjorde siden sort for at øge kendskabet til det, vi håber, vil blive en succesfuld event," sagde Google i en udtalelse.
Google sagde, at de vil medvirke til at bekæmpe klimaforandringer og derfor deltog i kampagnen. "Kort fortalt, så syntes vi om ideen, og besluttede at gøre noget ved det," sagde firmaet.
Selvom Google arbejder for miljørigtige løsninger, skal brugerne ikke forvente, at Google skifter baggrundsfarve til sort. De tror ikke, at det vil være til gavn for brugerne eller miljøet.
Det australske firma Heap Media, som har søgemaskinen Blackle.com, der har en sort baggrund, siger, at deres sorte side bruger mindre energi, fordi monitorerne bruger mindre strøm, når de skal vise sort frem for hvide eller lyse flader.
Heap Media henviser til en blog fra januar måned, hvor Ecolron hævdede, at en sort version af Google ville medføre store energibesparelser. Heap Media er dog opmærksom på, at der efter Ecolrons udtalelse har været mange skeptiske kommentarer om effekten.
"Vi tror, der er en effekt i konceptet. Selvom der er ganske lidt at spare, så bliver det til meget, hvis der er mange nok, der gør det," skriver Heap Media.
Oversat af Bo Madsen.