Computerworld mener: Mange danske it-virksomheder risikerer at blive tabere i det historiske HR-udskilningsløb, som er ved at materialisere sig i på et arbejdsmarked, der er tømt for mennesker.
Det er advarslen fra en række førende danske ledelsesforskere og brancheeksperter, som anbefaler it-virksomhederne hurtigt at redefinere deres tilgang til personaleledelse.
Budskabet bliver bekræftet af Computerworlds årlige Jobguide, som kortlægger it-medarbejdernes holdninger til jobbet.
Knap 60 procent af alle medarbejdere i de danske it-virksomheder er blevet kontaktet med et nyt jobtilbud inden for de seneste 12 måneder.
Det illustrerer, at mange it-virksomheder forsøger at fylde deres tomme stole ved hjælp af medarbejdere fra rivaler og kolleger.
Det er et udtryk for manglende nytænkning, når det kommer til rekruttering.
Knap 30 procent af medarbejderne har selv forhørt sig om et nyt job – det illustrerer, at mange it-virksomheder ikke er dygtige nok til at fastholde deres nuværende medarbejdere.
Svingdørscirkus
Resultatet kan blive et uoverskueligt svingdørscirkus, som svækker produktiviteten, udviklingen og konkurrenceevnen i den enkelte it-virksomhed – og i it-branchen som helhed, hvilket også vil ramme kunderne – det vil sige resten af dansk erhvervsliv, som risikerer at opleve forsinkelser og kvalitetsfald.
Lederne i de danske it-virksomheder må nødvendigvis vågne op og håndtere den nye HR-virkelighed.
En virkelighed, hvor it-medarbejderne vælger ansættelse alt efter hvor den næste spændende og udviklende opgave venter.
I den virkelighed er et godt image og generelle, gode rammevilkår på arbejdspladsen ikke blot nødvendige, men utilstrækkelige forudsætninger for at konkurrere om de bedste medarbejdere.
For eksempel når Google tilbyder tre måltider om dagen og rent tøj to gange om ugen.
100 procent selvtilrettelagt
Når Microsoft bygger kontorlandskaberne om, så arbejdspladsen ligner dagligstuer og køkkener med supplerende tv-medierum og legerum. Eller når Netflix afskaffer faste arbejdstider, så alt er 100 procent selvtilrettelagt.
Fremtidens HR-indsats handler om at skræddersy rammerne til den enkelte medarbejder i en udpræget projektorganisation, hvor ledelsen iscenesætter den enkelte opgave som ‘mission critical’.
Som direktør Jakob Lyngsø fra IT-Branchen karakteriserer skiftet i HR-tilgangen: Medarbejdersamtalerne kommer fremover til at få karakter af genansættelsessamtaler.
Du er unik. Du har vinderkompetencer. Du er en nøglespiller. Du er afgørende for missionen.
Du er inkarnationen på succesen. Du får enhver tænkelig ressource til rådighed for at lykkes. Du bliver belønnet som en stjerne.
Kræver stor HR-indsats
Det fordrer en HR-indsats, som de færreste i dag praktiserer eller allokerer ressourcer til.
Markedspladsen vil selv sørge for, at de bedste til at håndtere de nye HR-udfordringer vinder i det lange løb og sætter standarden for personaleledelse i de mennesketomme 2010’ere.
Spørgsmålet er blot, om det er den bedste løsning. Der er tydeligvis behov for en større erkendelse blandt flere it-virksomheder om at karakteren af udfordringen og værktøjerne til løsningerne.
Det ville være oplagt for IT-Branchen og ITEK at tage initiativ til et fyrtårnsprojekt i samarbejde med frontløberne i branchen, som udkrystalliserer fremtidens HR-fokuserede ledelsesmodel og afsøger alternativer til en altødelæggende medarbejderkannibalisering.
Det er ikke blot oplagt, det er nødvendigt.
Afsættet til en sådan satsning kunne være ”It-branchens bedste arbejdspladser 2007”, som afdækker hvem der er dygtigst til at skabe tilfredse medarbejdere. Der er ingen grund til at vente.