Det omstridte it-firma Software Innovation betaler en million kroner i erstatning til Albertslund Kommune, fordi selskabets ESDH-løsning aldrig kom til at fungere ordentligt.
Det fremgår af papirer, som Computerworld har fået aktindsigt i.
Af samme dokumenter fremgår det, at Albertslund Kommune oprindeligt krævende 1,3 millioner kroner af Software Innovation, mens selskabet kun tilbød kommunen 650.000 kroner i erstatning.
Men det endte altså med et kompromis på en million kroner.
Kostede 3,8 millioner
Albertslund Kommune betalte knap 3,8 millioner kroner for anskaffelse af ESDH-systemet.
Prisen var inklusiv udgifter til systemprogrammel, vedligehold i et år, support i et år, tekniske implementering, uddannelse og workshops samt hardware i form af scanner.
Af forligsaftalen, der blev underskrevet 17. september 2007, fremgår det, at ingen af partnerne må tale med pressen om sagen.
"Parterne anerkender herefter en gensidig pligt til ikke at fremsætte yderligere oplysninger omkring projektforløb og baggrund for afslutning af samarbejdet. Parterne er således underlagt en fuldstændig tavshedspligt i så henseende." står der i aftalen.
I totterne på hinanden
Af den kommunikation, der er ført mellem kommunen og Software Innovation fremgår det imidlertid, at man på flere punkter har været alvorlig i totterne på hinanden.
Blandt andet skulle Software Innovation på et tidspunkt have foreslået kommunen at gå over til en nyere version af systemet for at komme problemerne til livs.
I den forbindelse skulle Software Innovation ifølge Albertslund Kommune angiveligt have fortalt kommunen, at den nye version allerede kørte hos Danmarks Statistik og Randers Kommune.
Men det påstår Albertslund Kommune var forkert, hvilket fik kommunen til at tabe tillid til selskabet. Kommunen ville nemlig ikke være den første til at teste den nye version.
Omvendt afviser Software Innovation, at man har henvist til at den nye version var implementeret helt hos Danmarks Statistik og Randers Kommune.
Redningsplan søsat
Med forliget lukker Software Innovation et af de huller, der har skadet selskabets omdømme den seneste tid.
For nylig søsatte den nye administrerende direktør Peter Perregaard da også en plan, der skal rette op på de problemer man har haft med flere offentlige kunder.
Blandt andet bliver det fremover en direktionsbeslutning, hvis en projektleder skal flyttes fra en kunde til en anden kunde.
Et af kritikpunkterne har nemlig været, at udskiftningen af projektledere hos selskabet har været så stor, at det gik ud over samarbejdet med flere kunder.