Klumme: Det er utrolig vigtigt, at man finder et godt navn til sin forretning, så kunden kan huske det. Og så skal det have noget med varerne at gøre ... i bred forstand.
Mange e-butikker er begyndt at kalde sig generiske navne. Det kan være shopnet.dk, shopping.dk, shoppen.dk, stormagasinet.com, webbiksen.dk med mere, og det er en rigtig dårlig ide.
Jeg vil tro, at ejerne i starten ikke har vidst, hvad de ville sælge, og så har de været heldige at få sig et “godt” domænenavn.
Problemet er bare, at ingen kan kende forskel på de forskellige butikker, hvis de alle sammen hedder noget med shopping, web, net et cetera.
Shopperen, shopping, shopdanmark og shop-det-ene og shop-det-andet. Det flyder fuldstændig sammen.
Det vil sige, når kunden én gang har handlet i butikken og forhåbentligt har fået en positiv oplevelse, og en måned efter skal købe en ny kjole, så står hun og kan overhovedet ikke huske, hvad det var for en forretning, hun var inde at handle i.
Derfor er det utrolig vigtigt, at man finder et godt navn, der ikke nødvendigvis er så generisk.
Man skal jo huske på, at navnet på et tidspunkt skal slå sig fast i forbrugerens hukommelse og signalere noget positivt og unikt, og det er ikke nemt med den slags navne.
Produktet bør heller ikke være navnet
En anden typisk fejl, som jeg selv har begået, er at kalde sin forretning for det, man handler med.
SPAMfighter signalerer rigtig godt, hvad vi handler med, men hvad nu når vi sælger antivirus, antispyware, firewalls et cetera? Så har vi et kæmpe problem og skal nu til at arbejde mere med fighter-delen af navnet for at få de andre produkter med (SPYWAREfighter og VIRUSfighter).
Det kan godt fungere, men det er ikke nemt! Vi lancerer for eksempel snart et backup-produkt, og der er navnet ”BACKUPfighter” bare ikke ideelt
Tænk også på Tæppeland, der nu sælger trægulve. Det er ikke nemt at positionere sig med det produkt. Vil du være tryg ved at købe dit trægulv i en butik, der hedder Tæppeland? Det vil jeg ikke...
At de så har “reddet” navnefadæsen ved med et glimt i øjet at sige: “Vi handler også med tæpper” er en genistreg, men den kunst er der ikke mange, der kan gøre dem efter.
Jeg holder meget af et navn som Jubii. Et navn som kan bruges til næsten hvad som helst og er relativt nemt at huske og stave til. Det gav os en kæmpe fordel, dengang vi startede, da vores konkurrenter, der hurtigt kom efter os, hed Netguiden, Webguiden og så videre.
Navne som Skype, Jubii, Google, Yahoo er i mine øjne langt at foretrække. Så find et unikt navn, som kan symbolisere noget, der har med forretningen at gøre, men som er i brede vendinger.
Nike, for eksempel, er sejrsgudinden i den græske mytologi. Det er da en meget sjov ting, som ingen ved som sådan, men det er meget skægt om ikke andet at bygge en historie op omkring. Med Nike kan man sælge hvad som helst. Så tænk meget over det, når du skal vælge et navn til din shop.
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.