Det danske marked for personlige computere er kun vokset med en procent i forhold til sidste år. Det er den mindste vækst i norden hvor den gennemsnitlige vækst er 10 procent fra andet kvartal 2006 til andet kvartal 2007.
Det fremgår af tal fra Svenske IT Research, der i går udsendte deres kvartalsvise opgørelse over det nordiske marked for pc'er.
Opgørelsen dækker salget af pc'er i Danmark, Sverige, Norge og Finland.
Markedet for bærbare computere oplever stadig markant vækst, men også her er Danmark med 13 procents vækst langt under det nordiske gennemsnit på 23 procent.
Finland er det eneste land, hvor væksten for bærbare er mindre end væksten for pc’er totalt.
I Danmark og Norge udgør bærbare computere nu omkring 60 procent af solgte maskiner. I Sverige og Finland henholdsvis 51 og 45 procent. Det norske marked for bærbare er vokset med 40 procent siden samme periode sidste år.
I Danmark og Norge blev der i andet kvartal 2007 solgt en computer for hver 20 indbyggere. I Sverige var det en computer for hver 24 indbyggere, mens der i Finland kun blev solgt en maskine for hver 30 indbyggere.
Prognosen for tredje kvartal er, ifølge IT Research, at bærbare computere fortsætter deres vækst.
Succes til verdens største
Verdens største pc-producent HP har også førertrøjen på i Norden og er størst i alle de fire lande opgørelsen dækker. Acer og Dell besætter de efterfølgende placeringer.
Koreanske LG er det af de større pc-mærker der har oplevet den største procentvise vækst i forhold til sidste år, men både Acer, HP og Apple er gået frem.