Nålen på omsætningsmåleren stoppede lige før milliarden, da SimCorp lukkede bøgerne for 2006.
Dermed er SimCorp stadig en sværvægter i Computerworld Top 100.
Men det største danskbaserede softwarehus er også det dygtigste blandt it-branchens sværvægtere med en omsætning på mellem 500 millioner kroner og en milliarder kroner - og en darling blandt de stadig flere it-selskaber på børsmarkederne i København.
At der bliver tale om en gæstevisit på førstepladsen blandt sværvægterne, er der heller ikke megen tvivl om.
I august fremlagde SimCorp halvårsregnskabet og opjusterede ved den lejlighed forventningen til hele 2007 for overskudsgraden og en omsætning på mellem 1,1 og 1,2 milliarder kroner.
"Vi har et markedssegment, hvor vi har fået en god position. Og vi har evnet at holde fokus, være vedholdende og sætte langsigtede mål, uden at lade det blive en undskyldning for ikke at skynde os lige nu."
Sådan lyder den beskedne forklaring på SimCorps succes fra administrerende direktør Peter Ravn. Han har siddet for bordenden i direktionen siden 2001, men blev første gang ansat i virksomheden i 1983 – 12 år efter starten i 1971.
Peter Ravn er selv akademiker - Ph.d., Bachelor of Commerce. Og er dermed en typisk ansat i SimCorp, hvor 80 procent er akademikere og langt de fleste med erfaring fra finanssektoren og store virksomheders økonomiafdelinger – SimCorps kunder.
Produktionsapparat til investeringer
Det er i spændingsfeltet mellem viden om kundernes forretning, evnen til at understøtte den med software og service samt fokus på langvarige kunderelationer, at opskriften på SimCorp-succesen findes.
Selskabet udvikler og leverer en integreret softwareplatform til investeringsmanagement, der bedst kan sammenlignes med et fuldt produktionsanlæg til at fremstille investeringsprodukter i et finanshus.
Set på verdensplan er der ikke et kæmpe marked for den slags løsninger. Og derfor kan SimCorp ifølge Peter Ravn stort set sætte navn på alle potentielle kunder over hele verden.
Til gengæld eksekverer SimCorp selv hele værdikæden for platformen SimCorp Dimension – fra softwareudvikling, over salg, og implementering til træning samt first line support.
En unik model i en verden, hvor softwarehusenes engagement som regel stopper efter udviklingen og kun sjældent strækker sig dybt ind i implementeringen.
"Men det er altså den model, der passer til vores produkt. Vores kunder skal ikke udskifte systemet hvert andet år, så vi har brug for langsigtede forretningsrelationer, derfor er vi helt afhængige af tilfredse kunder og troværdighed i markedet," siger Peter Ravn.
"Derfor skal vi virkelig passe på vores gode navn og rygte. For selvom du har en restaurant med gode fysiske rammer og et lækkert menukort, så hjælper det ikke noget, hvis der ikke sidder nogen og spiser i restauranten, for så går kunderne bare fordi," siger han.
"Vores kunder har samtidig en høj innovation, så det er ikke nok at levere, det kunderne skal bruge i dag, vi skal være fokuseret på, hvad der behov om et par år. Det kræver, at vi både har et lokalkendskab, der giver indsigt i hver enkelt kundes forretning og samtidig dyb forståelse for de økonomiske og finansielle forretningsprocesser," fortæller Peter Ravn.
Lokalkendskab afgørende
Halvdelen af SimCorps cirka 800 ansatte er beskæftiget uden for Danmark. Og Peter Ravn bruger Tyskland som et eksempel på betydningen af lokalkendskab.
SimCorp har 140 konsulenter på det tyske marked, hvor selskabet opfattes som lokalt, selvom hovedkvarteret og centrum for udvikling af SimCorp Dimension-platformen ligger i København.
Godt 30 procent af medarbejderne laver udvikling – mere end 250 i København, nogle få i England og Tyskland og 73 SimCorp-ansatte udvikler i Ukraine.
"Vi startede med outsourcing af kodeopgaver og test til Ukraine for to år siden. Det er blandt en konsekvens af, at det er blevet sværere at skaffe folk i Danmark, og derfor skal vi udnytte den finansielle viden blandt udviklerne i Danmark mest mulig," siger Peter Ravn.
Han understreger dog, at SimCorp indtil nu har været i stand til at skaffe de rigtige folk med den rette viden ved at drive en god forretning, tilbyde de rigtige opgaver og give medarbejderne muligheder for udvikling både fagligt og personligt.
Samtidig har SimCorp taget sin egen medicin, sådan at forstå, at CRM og interne forretningsunderstøttelsessystemer spiler en stor rolle i virksomhedens arbejde.
Peter Ravn peger på den meget tætte sammenhæng mellem udviklingen af medarbejdernes kompetencer og udviklingen af SimCorp Dimension.
Filosofien i softwareudvikling er ifølge Peter Ravn jo netop et spørgsmål om at distribuere en viden om konkrete processer til kunderne – viden om den kundes forretning, værdipapirer og så videre.
Fra it til bt
Derfor er videndeling er en vigtig faktor hos SimCorp. Og anvendelsen af informationsteknologi i virksomheden er et studie i det igangværende paradigmeskifte fra betegnelsen it – informations teknologi – til bt –business teknologi.
Begrebet business teknologi dukker op, når analytikere og konsulenter skal beskrive den udvikling, hvor virksomheder bruger teknologi til stadig flere opgaver som griber stadig dybere ind i virksomhedens processer og dermed skaber en stærk teknologi afhængighed.
Denne digitalisering stiller store krav til fremtidens ledere, hvis de store teknologiinvesteringer skal materialisere sig i gevinster for aktionærerne.
"Teknologiunderstøttelsen skaber gennemsigtighed i vores kunderrelationer i hele værdikæden. Og samtidig bruger vi ikke bare teknologi til at understøtte vores udviklingsaktiviteter og måle fremdriften i projekterne men også til at understøtte arbejdet med medarbejdernes personlige mål," siger Peter Ravn.
Det er ikke noget der kommer fra den ene dag til den anden.
Til gengæld ser det ud til at give gode resultater for ejerne – alene det seneste år er SimCorps aktiekurs vokset fra 910 i august 2006 til 1.110 i august 2007 og til en markedsværdi på 5,47 milliarder kroner.