Computerworld News Service: Indtjeningen på licenser til nyt software steg med 35 procent til 5,84 milliarder kroner - den største vækst i noget kvartal i de seneste 10 år, meddeler firmaet.
Indtjeningen i regnskabsperioden, der blev afsluttet 31. august, viser en stigning på 26 procent til 23,91 milliarder kroner og en nettofortjeneste på 4,5 milliarder kroner.
Det er en stigning på 25 procent i forhold til samme periode i fjor.
Nye licenser
Bag væksten står især salg af nye licenser til applikationer som er steget med 65 procent sammenlignet med sidste år.
Salget af nye licenser til database- og middleware er steget med 23 procent, hvilket udgør den største stigning i syv år, rapporterer Oracle.
Oracle har samtidig udsendt en stor opdatering til selskabets databasesoftware i regnskabskvartalet, hvilket har medvirket til stigningen med 35.000 downloads den første måned, softwaren var tilgængelig.
Endnu bedre end forventet
Oracles resultat kommer bag på en del analytikere - blandt andre Citi Investment Research.
Citi forventede en vækst på 20 procent i salget af nye softwarelicenser, 15 procent for database- og middleware og 33 procents vækst i salget af applikationer.
Mens database-software historisk er Oracles kerneprodukt, er firmaet nu ved at blive en dominerende spiller i dets to andre produktområder: applikationer og middleware.
Tredjeplads
Oracle skønner selv at ligge på tredjepladsen i middleware efter Microsoft og IBM.
Hvis Oracle fortsætter med de nuværende vækstrater i indeværende periode kan selskabet passere IBM i slutningen af dette år eller i begyndelsen af 2008, sagde Oracles chef, Larry Ellison på et pressemøde om regnskabet.
På applikations-området er Oracle bag SAP AG.
Firmaerne har forskellige vækststrategier. Oracle sælger til sine eksisterende kunder i de store virksomheder, mens SAP adresserer de små og mellemstore virksomheder, siger Ellison.
"Vi synes, markedet for de mindre virksomheder er interessant, fordi det er så stort. Vi har bare ikke regnet ud, hvordan vi kan få en profitabel forretning ud af markedet," siger han.
Nye produkter og nye metoder
"Oracle vil være nødt til, at opbygge en ny salgsafdeling, nye produkter, nye marketing og reklamestrategier for at henvende os til kunderne, hvilket ikke just lover en stor indtjening," siger Ellison.
Oracles salg af applikationer, som er rettet mod eksisterende kunder, har et stor potentiale for vækst, påpeger Ellison.
"Vi er stadig ved begyndelsen i forhold til at penetrere dette marked," siger han.
Produkterne er blandt andet software til håndtering af telekommunikationen i virksomhederne.
I indeværende kvartal regner Oracle med, at selskabets salg af nye softwarelicenser vil vokse med 15 procent i forhold til samme periode sidste år. Den samlede indtjening forudser selskabet vil stige med 19 procent.
Oversat af Bo Madsen