Computerworld mener: IT-Branchen holder netop nu sin årlige toplederkonference i Nyborg Strand – også kendt som Hesselet-mødet – der traditionen tro samler Danmarks it-topledere til to dages debat om branchens tilstand og fremtid.
Nu skulle man tro, at de to dage bliver brugt til nøje at analysere det klart største problem for it-branchens vækst og fremgang i dag og i morgen – nemlig den eskalerende rekrutteringskrise, som ifølge branchens selv betyder, at 5.000 kontorstole står tomme med tabte ordrer, utålmodige kunder og mistede vækstmuligheder som konsekvens.
Det er selvsagt en alvorlig udvikling, som har rækkevidde langt ud over it-branchens egne vækstmuligheder.
I takt med at it-branchen får vanskeligere ved at levere, må en voksende del af dansk erhvervsliv vente på den digitalisering, som skulle sikre konkurrencefordele i en knivskarp international konkurrence.
Overraskende nok er rekrutteringskrisen – eller rettere, løsninger på den – slet ikke på topledermødets dagsorden.
Hvorfor debatterer man ikke andre ting?
Det burde den være. For manglen på medarbejdere er ikke bare “samfundets skyld”.
It-branchens ledere kan selv gøre en stor forskel. Det var omdrejningspunktet i den debat på cw.dk, som har fulgt efter Computerworlds rapport om rekrutteringskrisen i sidste uge.
Her er et par indlæg fra debatten, som burde være til debat på Hesselet netop nu:
• “Det er ikke kun politiske og samfundsmæssige virkninger, der medvirker til manglen på kvalificerede folk – det gør branchen også selv. I takt med den hårdere konkurrence, skærpede projektkrav og manglende indtjening efter 99 valgte mange firmaer at spare det dummeste sted, de kunne: På videreuddannelsen af de medarbejdere, de har.”
• “Ser man it-stillingsannoncer i dag, er kravene urimelige i forhold til det marked, de skal hente medarbejderne fra. Host op med uddannelser i annoncerne i stedet for personalegoder og gigantløn – og se om der så ikke kommer flere ansøgere.”
• “Firmaer i USA og Japan så “lyset” her allerede for fire-fem år siden og begyndte at investere i at videreuddanne deres nuværende it-personale, hvilket sikkert har afhjulpet deres eksakt samme krise en del.”
Dårlig ledelse
Kritikken af it-lederne handler langt fra kun om en manglende satsning på opkvalificering, som bliver erstattet af quick-fixes som strandhugst hos naboen. Kritikken handler også om dårlig ledelse og svag rekrutteringsproces:
• “Flere steder i branchen ser vi hele afdelinger blive (næsten) tømt for gode medarbejdere. Det kan vel kun være et spørgsmål om dårlig ledelse.”
• “Når man søger en person med 200 MS-certifikater og 20 års erfaring – ja, så søger ingen, eller alle falder igennem ansøgningsprocessen. Har man ydermere sat et eksternt hvervefirma til at finde dem, ja så screenes der jo eksakt efter certifikaterne og højere uddannelse – ikke efter erfaring og potentiale.”
• “Nogle af de ting, jeg har hørt, kan være et problem, er, hvis man tilhører en af de nedenstående grupper: Kvinde i den fødedygtige alder, medlem af det grå guld, har det forkerte efternavn, ung med nye skills uden erfaring, fyret fra sit sidste job.”
Frynsegoder hitter
Ingen tvivl om, at mange it-virksomheder rekrutterer professionelt og tilbyder medarbejderne et udviklende arbejdsmiljø med – stadig flere – frynsegoder, der gør det lettere at nyde tilværelsen og præstere noget i jobbet.
Det er bare ikke nok, når en rekrutteringskrise tvinger væksten i it-branchen i nul.
Vi har behov for langt mere vidtrækkende og langsigtede løsninger i it-branchen for at mobilisere og aktivere kompetencerne, mens vi venter på de politiske indgreb.
Se, dette er en opgave og en udfordring, som er it-topledere værdig.
Hvad er budskabet fra Hesselet?