Med et nyt produkt, Adsense for Mobile, kan annoncører få Google til at sende reklamer ud på forbrugernes mobiltelefoner. Ifølge analytikere er der tale om et nyt milliardmarked i stor vækst.
Computerworld spørger David Thacker, Group Product Manager i Googel om, hvad meningen er med det nye produkt.
"David Thacker, hvad skal Adsense for Mobile egentlig gøre godt for?"
”Vi tror, at det er det rigtige tidspunkt, og vi kan tilbyde annoncører at finde det rigtige publikum på det mobile internet. Og det er godt for medierne, at de kan begynde at få omsætning på deres mobile websites,” siger David Thacker.
"Hvad er mulighederne for Google på det nye marked?"
”Hvis man ser på Googles mission med at organisere verdens informationer og gøre dem tilgængelige og brugbare, så tror vi på, at det mobile univers vil blive en afgørende del af dette.
Vi begynder nu, så folk kan finde informationer på Google over hvilken som helst platform. Mobiltelefoner vil være nøgle for dette, så vi tror på, at det er det rigtige tidspunkt at lancere den nye service,” siger David Thacker.
"Hvordan kan det være det ”rigtige tidspunkt”, når den store masse af forbrugere kun bruger deres mobiltelefon til at ringe eller sms’e med?"
”Jeg er helt enig med dig. Vi er stadig på det meget tidlige stadie af det mobile internet. Og forbrugerne er først nu så småt ved at bevæge sig ud på det mobile internet.
Så derfor er Google begyndt at investere i at udvikle det. Vi har en gruppe af annoncører, for eksempel selskaber der sælger ringetoner og så videre, og de bevæger sig naturligt ud med deres forretning på mobile internet. Fordi deres kunder er derude i forvejen.
Hertil kommer at flere og flere forbrugere får avancerede mobiltelefoner, samtidig med at det bliver billigere at sende og modtage data over det mobile net.”
"Men langt de fleste websites præsenterer sig aldeles rædselsfuldt på en mobiltelefon."
”Det er sandt. Der er meget at forbedre. Men der er muligheder, når websites kan begynde at tjene penge på reklamer til mobiltelefoner. Og det giver penge til at investere i at forbedre udbuddet.”
"Hvor lang tid går der, før disse muligheder bliver til virkelighed?"
”Nu har mange forskellige forudsagt mange ting om det mobile internet i en del år. Jeg tror, at vi kommer til at se en glidende proces, hvor forbrugerne begynder at bruge det mobile net til at søge informationer.
Og den udvikling vil fortsætte. Jeg tror ikke, at vi vil se nogle store milepæle i den proces, men det er den vej det går.”
"Hvad får annoncørerne ud af det her?"
”Annoncører søger hele tiden at ramme forbrugerne på det rigtige tidspunkt med det rigtige budskab. Der er gode muligheder foran os, selv om trafikken på det mobile net ikke er så stor endnu. De udvider deres muligheder for at ramme forbrugerne.”