Tilbage til artiklen: Sådan scorer du medarbejdere i rekrutteringskrisen.
Hos Ventelo, der lever af at sælge bredbåndsforbindelser til erhvervslivet, nikker administrerende direktør Rasmus Helmich genkendende til at det er svært at skaffe kvalificeret arbejdskraft i den danske it- og telebranche.
For at holde på dets medarbejdere gør Ventelo meget ud af tværfaglighed, og forsøger på den måde at give alle i organisationen en forståelse af, hvordan forretningen hænger sammen.
"Eksempelvis er det godt for teknikeren at vide, hvad det betyder for forretningen, når han justerer på en router," siger Rasmus Helmich.
Maksimalt indblik
Det handler altså i bund og grund om at give medarbejderne indblik i alle forretningsprocesser, så medarbejderne får faglige udfordringer og samtidig opbygger et tættere tilhørsforhold til virksomheden.
Det skal gerne gøre det lidt sjovere at gå på arbejde hver dag.
Derimod har Rasmus Helmich ikke den store tiltro til fryns, medarbejderaktier og lignende som redskaber til at holde på de dygtige medarbejdere.
"Jeg har en lang fortid i it-branchen og kan godt huske de glade dotcom-dage. Jeg har endnu aldrig oplevet, at den slags ordninger skaber et tilhørsforhold til virksomheden," siger Rasmus Helmich. "Det mest dødsyge job kan du ikke betale folk for at udføre i længden," fortsætter han.
Tilbage til artiklen: Sådan scorer du medarbejdere i rekrutteringskrisen.