Computerworld News Service: Nokia ruster sig på markedet for mobil-annoncering med købet af amerikanske Enpocket.
Selskabet forventer, at Enpockets teknologiske platform og dets samarbejdspartnere vil kunne sætte fart på dets produkter og tjenester indenfor mobil markedsføring - et marked, hvor der forventes kraftig vækst.
Efter en årrække med mange løfter og uindfriede forventninger, forventes det, at mobil markedsføring vil opleve et boom de kommende år.
I sidste uge forudså Kelsey Group Inc., at udgifterne til mobil markedsføring vil nå 178 millioner kroner og vokse med et gennemsnit på 112 procent årligt frem til 2012, hvilket vil bringe beløbet op på 7,5 milliarder kroner.
92 millioner brugere
Kelsey forventer samtidig, at antallet af brugere, der kobler sig på internettet med mobile enheder, vil vokse med 20 procent årligt i perioden frem til 2012, svarende til 92 millioner brugere.
Mens mobiltelefonerne tegner til at blive et kommende reklamemarked ruster teleudbyderne og onlineportalerne sig i øjeblikket til at indtage markedet.
Blandt firmaerne, der bevæger sig ind på markedet, for markedsføring via mobiltelefonien, er også Google, Yahoo, AT&T, Verizon Wireless, Apple og Nokia.
Eden Zoller, analytiker for Ovum, skriver i en e-mail til pressen, at Nokia gør klogt i at købe Enpocket, fordi firmaet er specialist i mobil markedsføringsteknologi, og deres platform har solide analytiske dele. "Enpocket giver Nokia et løft i mobil markedsføring og tilfører den troværdighed, der er nødvendig for at blive taget alvorlig i det marked," skriver Zoller.