Udbydere af ringetoner, SMS-konkurrencer og andre mobile indholdstjenester skal fremover have mere fokus på at overholde reglerne, ellers skal de betale 1500 kroner per overtrædelse.
Det er Sonofon, TDC, Tele2, Telia, 3 og indfører nu en bod på 1.500 kroner til indholdsleverandører, der ikke giver kunderne lovpligtige oplysninger i forbindelse med købet.
Og der er tilsyneladende brug for det. Efter aftale med Forbrugerombudsmanden har selskaberne gennemført en stikprøvekontrol over en periode på tre måneder.
Stikprøverne afslørede 183 fejl i 89 af de i alt 149 stikprøver. 85 procent af tilfældende drejede sig om manglende information om betaling, fortrydelsesret eller indholdsudbyderens navn, adresse og telefonnummer.
”Det er ærgerligt, at der fortsat er enkelte indholdsudbydere, som ikke kan finde ud af at efterleve den rammeaftale, der skal gøre det nemt for vores kunder,” siger de fem selskaber i en fælles udtalelse.
Selskaberne er glade for, at kontrollen har virket og har afsløret de mange fejl. Fejlene i sig selv vil de dog gerne til livs, og derfor indfører de nu en bod på 1.500 kroner for alle overtrædelser, uanset størrelse.
”Vi forventer, at det vil medføre en fald i antallet af fejl de kommende måneder,” siger selskaberne i udtalelsen.
Teleankenævnets Sekretariat har stået for at foretage stikprøverne.