Søgemaskine-kæmpen Google, der råder over en enorm database med data fra milliarder af internet-søgninger, efterlyser en international lovgivning på privacy-området.
De pågældende love skal tjene til at beskytte personlige informationer på nettet, mener Google, der opfordrer internationale organisationer som eksempelvis FN eller OECD til at formulere ny retningslinier på området.
Ifølge Financial Times vil Peter Fleischer, privacy-rådgiver for Google, fremføre selskabets synspunkter for Unesco på en konference i franske Strasbourg i dag, fredag.
Oldnordiske regler
Ifølge Financial Times vil Peter Fleischer fremføre, at de eksisterende privacy-regler for nettet er utidssvarende.
For eksempel blev OECD's retningslinier for håndtering af personlige data formuleret helt tilbage i 1980 - langt tid før internettet blev en del af det offentlige rum.
EU-Kommissionens direktiv om privacy stammer fra 1995, da internettet stadig var i sin barndom.
"Privacy-lovene er slet ikke på omgangshøjde med internettet, hvor vi har meget store mængder information. Data kan flyttes mellem seks-syv lande på ganske få minutter, hver gang et kreditkort bliver brugt på nettet," siger Peter Fleischer til Financial Times.
Det ventes, at Google-topchef Eric Schmidt, vil komme på banen med tilsvarende synspunkter i løbet af de kommende uger, skriver avisen.
Google peger på de asiatiske lande som inspirationskilde. Selskabet mener, at den asiatiske privacy-rammeaftale, indgået i 2004, kan anvendes som skelet til en international lovgivning på området.
Rammeaftalen er relativt løst formuleret, men indeholder et sæt overordnede principper - for eksempel at personer skal have besked, når deres data indsamles.
Google står centralt
Netop Google står centralt i debatten om internet-privacy. EU har således kig på selskabet og har tidligere været i flæsket på Google på grund af selskabets praksis med at gemme data om hver enkelt brugers brug af Google-søgemaskinen på ubestemt tid.
Google er også blevet kritiseret af menneskerettigheds-gruppen Privacy International, der har beskyldt Google for at være "fjendtligt indstillet" overfor privacy på nettet.
Siden har Google lagt sig i selen for at forbedre selskabets image på området og har blandt andet ændret sin praksis, så data i dag bliver gemt i 18 måneder, ligesom selskabet har indledt samarbejde med Privacy International.