I slutningen af august skulle en række nye, kommercielle DAB-kanaler have været udbudt på auktion, men auktionen blev udskudt, fordi radiobranchen først vil have den forestående replanlægning af FM-båndet overstået.
Og der kan godt komme til at gå rigtig lang tid, inden de nye DAB-kanaler kommer på tale, mener Christian Kjeldsen, der er sekretariatschef i DAB Danmark, der er en brancheorganisation for producenter, distributører, forhandlere og radiostationer.
"Der kommer ikke nogen beslutning om en DAB-auktion, før replanlægnings-situationen på FM er afklaret. Det vil i hvert fald komme meget bag på mig, hvis der gør," siger Christian Kjeldsen.
Replanlægningen af FM-nettet skal diskuteres og forhandles politisk hen over efteråret, og først derefter skal den implementeres. Derfor er det Christian Kjeldsens personlige vurdering, at auktionen over de kommercielle DAB-kanaler først kommer i 2008 eller 2009.
DR sidder tungt på DAB
Som situationen er i dag, er DAB stort set det samme som DR.
I hvert fald ejer DR 13 af de 16 DAB-kanaler, der findes. De tre øvrige er Radio 100FM, 100FMSoft og TV2 Radio, men det ligger allerede nu fast, at DR skal afgive plads på DAB-nettet så andre, kommercielle spillere kan komme til.
Og her er spillet helt åbent, fortæller Anders Clemensen, specialkonsulent i Mediesekretariatet under Kulturministeriet.
"Der vil ikke være særlige krav til programmer og indhold, så vinderne kan selv beslutte, hvad de vil sende inden for lovens generelle rammer," siger han.
Det er dermed primært økonomien, der afgør, hvem der kan være interesseret i en DAB-kanal.
DAB afhængig af FM
Selvom for eksempel ældresagen, LO eller fodbold-fanklubber altså har mulighed for at erhverve sig retten til at sende landsdækkende digital radio, er der dog ikke meget der tyder på, at det kommer til at ske – medmindre altså økonomien er underordnet.
Det er nemlig i forvejen ganske svært at skabe sunde forretninger ved at lave landsdækkende FM-radio, og da DAB er mindre udbredt, bliver det bestemt ikke lettere på en sådan kanal, vurderer Christian Kjeldsen fra DAB Danmark.
"Mediespillet i Danmark er sådan, at den primære forretning for kommercielle virksomheder er FM-båndet. Det er vores vurdering, at du ikke kan drive en kommerciel DAB-kanal uden at have FM koblet på," siger han.
Dermed er det vel også mest sandsynlig, at de spillere, der byder, allerede har en kanal på FM-nettet?
"Ja, det vil jeg vurdere, som situationen har udviklet sig på radiomarkedet i Danmark, for der er endnu ikke nogen landsdækkende FM-kanaler, der har lavet god forretning," siger Christian Kjeldsen.
Han vurderer, at der i alt vil være 18-20 DAB-kanaler, når den kommercielle auktion af afholdt på et tidspunkt. Antallet er dog afhængigt at den bitrate, som udbyderne vælger at sende med.