Stockholm satser stort på it.
Den svenske hovedstad har afsat over en halv milliard kroner på it-løsninger, der kan betjene byens borgere bedre.
Og nu skal de første 330 millioner fyres af på en kommunal webportal med e-tjenester og et trådløst netværk, der kan sikre, at borgerne kan komme til hjemmesiden.
Det skriver Computerworlds svenske søsterblad Computer Sweden.
"Vores hjemmeside skal være lettilgængelig både for byens personale og for borgerne," siger Kristina Axén Olin til Computer Sweden som en forklaring på, at der skal oprettes et trådløst netværk i byen.
De resterende 188 millioner kroner er endnu ikke øremærket, men vil blive budgetteret senere.
It til alle samfundsgrupper
Stockholmere i alle samfundsgrupper kommer til at nyde godt af kommunens it-satsninger.
For mere end 200 millioner kroner bliver blandt andet fordelt på digitale logbøger til ældreomsorgen og hjemmehjælperne, ansøgningstjenester til børneinstitutioner samt til skoler og gymnasienetværk.
For at samle alle satsningerne opretter Stockholm samtidigt et call center, hvor borgere og kommunale medarbejdere kan ringe ind og forhøre sig om it-løsningerne.
Sparer penge på satsningen
It-løsningerne skal hjælpe Stockholms borgere, men samtidigt har kommunen også en forventning om at spare flere hundrede kommunale medarbejdere væk med it-satsningen.
Kristina Axén Olin gik så langt i foråret til at kalde it-satsningen i Stockholm for "den største demokratiske reform i Stockholms nutidige historie.
"Det udsagn står jeg stadig ved. Dette her initiativ gør, at alle medborgere kan følge byens virksomheder fra alle steder og tider," siger hun.