Computerworld News Service Sundar Pichai, Googles produktchef, sagde torsdag på Citigroups årlige konference, at Google-brugerne fremover vil se et øget antal søgeresultater, der inkluderer forskellige typer links, så som: web-sider, videoklip, billeder, nyhedsartikler og kort.
"Det er stadig i sin vorden. I fremtiden vil være mere offensive med at lancere disse tiltag." sagde Pichai under en Q&A-seance.
Googles nye søgetiltag blev lanceret i maj, men udviklingsarbejdet forventes at løbe i flere år. Formålet er at give brugerne en mere sammenhængende oplevelse, så de for eksempel ikke er nødt til at gentage søgningen for at finde billed-søgeresultater.
"Udover disse forbedringer, er Google nødt til at forbedre brugeroplevelsen, når det gælder om at raffinere og formulere søgeordene; ligeså er en forbedring af den personlige søgeservice, der bruger tidligere søgninger til at indsnævre resultaterne, påkrævet. Anvendelsen af den personlige søgefunktion kræver, at brugeren har en (gratis) Googlekonto. Fremover vil flere oplysninger indgå i personlige søgning," sagde Pichai.
Billed- og videoreklamer
Nicolas Fox, Produktchef hos Google for business og ads quality, sagde, at Google overveje at bryde sin lange tradition for kun at have tekstbaserede reklamer i visningen af søgeresultaterne.
"Stille og roligt, overvejer vi scenariet, hvor billed- og videoreklamer kan vise sig at være mere værdifulde, end de traditionelle pay-per-click tekstbaserede reklamer." sagde Fox. "Den ultimative overvejelse er om det giver brugeren en bedre oplevelse. Vi ønsker ikke at vise ting, der er skrigende og prangende, eller gør brugeren blind overfor reklamerne".
Oversat af Bo Madsen