Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.
A. P. Møller erkender nu for første gang, at it-systemet, der har gjort livet vanskeligt for containerrederiet Maersk Line, først for lidt over en måned siden er blevet endeligt implementeret.
Sidste fase af implementeringen af det meget udskældte containerbookingsystem, der er leveret af IBM, blev overstået i juli, forklarer regnskabsdirektøren.
"Vi har her i juli implementeret fase to af it-systemet – importdelen og faktureringsdelen, som vi manglede. Det giver en vis optisme på det punkt," siger regnskabsdirektør Per Møller fra A. P. Møller Maersk.
Dermed erkender regnskabsdirektøren også, at it-vanskelighederne rent faktisk har stået på helt frem til sommeren 2007.
På grund af den seneste implementering, er Per Møller optimistisk med hensyn til fremtiden, selv om det netop offentliggjorte halvårsregnskab er skidt.
Netop Maersk Line trækker nemlig A. P. Møller – Maersk-gruppens regnskab ned med et underskud på 0,9 milliarder kroner.
Arbejdet på to systemer
Containterbookingssystemet har været nævnt som den direkte årsag til, at Maersk Line de senere år har været en tabsgivende forretning.
Maersk Line valgte at implementere systemet netop da koncernen var i færd med at overtage det konkurrerende containerrederi P&O Nedlloyd. Og det var tilsyneladende en for stor mundfuld.
Ikke mindst fordi systemet af flere kilder, som Computerworld tidligere har talt med, ikke var klar.
Der var angiveligt en vanskelighed i kommunikationen mellem importdelen og eksportdelen, så siden februar 2006 og frem til juli 2007 har Maersk-medarbejderne arbejdet i to vidt forskellige systemer.
Tingene bliver nemmere
"Det vil gøre tingene meget nemmere, at vi nu kun har et system. Det er klart, at når man arbejder i to systemer, kan det let gøre livet lidt vanskeligt," som Per Møller udtrykker det.
Regnskabsdirektøren tør dog ikke sige, at alle it-vanskeligheder er ovre.
Får kunderne nu korrekte fakturaer med aftalte fragtrater?
"Det er i hvert fald mit indtryk, at situationen er langt langt bedre, end det du refererer til fra 2006."
Men ikke på toppen?
"Hvor et toppen henne? Vi kan altid blive bedre. Ingen er fejlfrie på nogen måder," siger han.
På den netop overståede telekonference, hvor halvårsregnskabet blev præsenteret, blev Group CEO Jess Søderberg og CFO Søren Thorup Sørensen også spurgt til it-vanskelighederne.
Søren Thorup Sørensen svarede:
"Vi ser stadig forbedret kundeservice. Vi er tilbage på sporet, men der er ingen tvivl, at du fremover vil se os implementere it-systemer til at nedbringe prisen på enheder og forbedret kundeservice."
Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.