Artikel top billede

Det elektroniske containterbookingssystem har været nævnt som den direkte årsag til, at Maersk Line de senere år har været en tabsgivende forretning.

APM-direktør: It-problemer løst i juli

Det skrantende containerbookingssystem, der har været en stor del af årsagen til Maersk Lines milliardtab, er nu ved at være på plads.

Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.

A. P. Møller erkender nu for første gang, at it-systemet, der har gjort livet vanskeligt for containerrederiet Maersk Line, først for lidt over en måned siden er blevet endeligt implementeret.

Sidste fase af implementeringen af det meget udskældte containerbookingsystem, der er leveret af IBM, blev overstået i juli, forklarer regnskabsdirektøren.

"Vi har her i juli implementeret fase to af it-systemet – importdelen og faktureringsdelen, som vi manglede. Det giver en vis optisme på det punkt," siger regnskabsdirektør Per Møller fra A. P. Møller Maersk.

Dermed erkender regnskabsdirektøren også, at it-vanskelighederne rent faktisk har stået på helt frem til sommeren 2007.

På grund af den seneste implementering, er Per Møller optimistisk med hensyn til fremtiden, selv om det netop offentliggjorte halvårsregnskab er skidt.

Netop Maersk Line trækker nemlig A. P. Møller – Maersk-gruppens regnskab ned med et underskud på 0,9 milliarder kroner.

Arbejdet på to systemer

Containterbookingssystemet har været nævnt som den direkte årsag til, at Maersk Line de senere år har været en tabsgivende forretning.

Maersk Line valgte at implementere systemet netop da koncernen var i færd med at overtage det konkurrerende containerrederi P&O Nedlloyd. Og det var tilsyneladende en for stor mundfuld.

Ikke mindst fordi systemet af flere kilder, som Computerworld tidligere har talt med, ikke var klar.

Der var angiveligt en vanskelighed i kommunikationen mellem importdelen og eksportdelen, så siden februar 2006 og frem til juli 2007 har Maersk-medarbejderne arbejdet i to vidt forskellige systemer.

Tingene bliver nemmere

"Det vil gøre tingene meget nemmere, at vi nu kun har et system. Det er klart, at når man arbejder i to systemer, kan det let gøre livet lidt vanskeligt," som Per Møller udtrykker det.

Regnskabsdirektøren tør dog ikke sige, at alle it-vanskeligheder er ovre.

Får kunderne nu korrekte fakturaer med aftalte fragtrater?

"Det er i hvert fald mit indtryk, at situationen er langt langt bedre, end det du refererer til fra 2006."

Men ikke på toppen?

"Hvor et toppen henne? Vi kan altid blive bedre. Ingen er fejlfrie på nogen måder," siger han.

På den netop overståede telekonference, hvor halvårsregnskabet blev præsenteret, blev Group CEO Jess Søderberg og CFO Søren Thorup Sørensen også spurgt til it-vanskelighederne.

Søren Thorup Sørensen svarede:

"Vi ser stadig forbedret kundeservice. Vi er tilbage på sporet, men der er ingen tvivl, at du fremover vil se os implementere it-systemer til at nedbringe prisen på enheder og forbedret kundeservice."

Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.




IT-JOB

Dansk Sygeplejeråd

IT-teknisk medarbejder

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Generalister til PMO og strategiimplementering

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

ITSM-koordinator
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere