Hvis Vækstfondens chefer havde forventet anerkendende klap på skulderen for at investere offentlige penge på online computerspil, så bliver de skuffede.
I hvert fald hvis de taler med Janos Flösser, øverste chef for IO Interactive, der står bag spilsuccesen Hitman.
”Jeg er elementært og fundamentalt fuldkommen uenig med Vækstfonden. Hvis målet er at skabe blivende succeser, der giver arbejdspladser og vækst, så er de galt på den. Men handler det om, at et par gutter skal tjene nogle penge et par år, så er det sikkert rigtigt. Men så svarer det lidt til at åbne et autoværksted i stedet for en fabrik,” siger Janos Flösser.
Han mener Vækstfonden har misforstået udviklingen på markedet for computerspil.
Det er ikke billigere eller nemmere at producere computerspil til internettet.
I dag er de gode online-spil lige så dyre at producere som de traditionelle spil til xBox, Playstation og andre platforme.
”De online-spil, som klarer sig godt, har krævet massive investeringer. Det er forkert at tro, at det hele bliver nemmere, fordi det sker online. Man skal stadigvæk lave grafik og infrastruktur til spillene,” siger Janos Flösser.
Han peger på, at et online-univers som World of Warcraft har været fire eller fem år undervejs. Og det koster millioner bare at vedligeholde spillet for at holde interessen ved lige blandt brugerne.
”Man er stadigvæk nødt til at udvikle spillene til XBox Live eller PlayStation Network, fordi det er der, kunderne er,” siger Janos Flösser.
Computerworld tager temperaturen på den danske computerspilbranche med en serie om virksomheder, deres produkter og deres udfordringer. Har du en historie, så mail til Peder Bjerge