Artikel top billede

Watagame har udviklet onlinespillet goSupermodel, der henvender sig til piger i alderen 10-16 år.

Vækstfonden satser millioner på online-spil

Spilbranchen: Danmark har 50-60 producenter af computerspil, afslører en kortlægning af det danske marked. Computerworld tager pulsen på branchen i en serie artikler.

Glem alt om at lave den næste Hitman succes. Så brutalt kan budskabet fra Vækstfonden serveres til den danske underskov af selskaber, der arbejder med computerspil. Langt størstedelen af selskaberne er simpelthen for små.

I stedet er der mange flere og ikke mindst lettere penge at tjene på at lave spil til online eller mobiltelefoner, lyder logikken.

Indtil nu har Vækstfonden investeret knap 20 millioner kroner i tre selskaber i den genre, og i løbet af de kommende år regne man med at investere yderligere 50-75 millioner kroner på onlinegaming.

”For det store flertal ligger fremtiden at gå online med computerspil,” siger Rolf Kjærgaard, underdirektør i Vækstfonden.

Computerworld har haft adgang til den kortlægning, som Vækstfonden har foretaget af det danske marked for computerspil.

Og nok tæller listen op mod 60 aktive selskaber lige fra køkkenbordsselskaber til større virksomheder som IO Interactive med successpillet Hitman, men reelt set er der nok kun 20-30 stykker der har potentialet til succes, vurderer Rolf Kjærgaard.

Spil bevæger sig online

”Hitman var en fantastisk succes. Men den er ekstrem svær at eftergøre, fordi der ikke er den fornødne kapitel i markedet til den slags satsninger. Og derfor ser vi mange spil bevæge sig over på online,” siger Rolf Kjærgaard.

På den måde kan producenterne springe mange led over i vejen ud til kunderne.

Han fremhæver blandt andet selskabet Watagame, som Vækstfonden har investeret i. Selskabet har udviklet spillet goSupermodel, der henvender sig til piger i alderen 10-16 år.

”Watagame har oplevet meget fine vækstrater blandt brugerne,” siger Rolf Kjærgaard.

Han tilskriver væksten det faktum, at brugerne kan hoppe mellem at spille på nettet og over de mobiltelefoner, som de fleste tøser i den alder render rundt med.

Som Hollywood

Han vurderer, at det etablerede marked for computerspil bedst kan sammenlignes med Hollywood, hvor store produktioner let løber op i trecifrede millionbeløb.

For det første koster det dyrt at producere versioner af spillene til de forskellige konsoller.

Og for det andet sluger markedsføringen af spillene mere end halvdelen af budgettet, hvis man skal have sit produkt ud på det globale marked.

Vækstfonden har udset sig netop denne del af oplevelsesindustrien som et af de næste vækstområder. Specielt hvis man kan få synergi mellem tegnefilm og computerspil, hvor danskerne har stolte traditioner.

”Vi har i Danmark stærke kompetencer på tegnefilm og spiludvikling. Der tror vi, at der vil opstå muligheder for at investere. Tegnefilm bliver jo i dag skabt på computere, og den teknologi er umiddelbart anvendelig ovre i spiluniverset,” siger Rolf Kjærgaard.

Han peger på blandt andet på tegneserien Valhalla, den lille trold Hugo og Cirkeline som konkrete eksempler.

Computerworld tager temperaturen på den danske computerspilbranche med en serie om virksomheder, deres produkter og deres udfordringer. Har du en historie, så mail til Peder Bjerge




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere