Artikel top billede

Watagame har udviklet onlinespillet goSupermodel, der henvender sig til piger i alderen 10-16 år.

Vækstfonden satser millioner på online-spil

Spilbranchen: Danmark har 50-60 producenter af computerspil, afslører en kortlægning af det danske marked. Computerworld tager pulsen på branchen i en serie artikler.

Glem alt om at lave den næste Hitman succes. Så brutalt kan budskabet fra Vækstfonden serveres til den danske underskov af selskaber, der arbejder med computerspil. Langt størstedelen af selskaberne er simpelthen for små.

I stedet er der mange flere og ikke mindst lettere penge at tjene på at lave spil til online eller mobiltelefoner, lyder logikken.

Indtil nu har Vækstfonden investeret knap 20 millioner kroner i tre selskaber i den genre, og i løbet af de kommende år regne man med at investere yderligere 50-75 millioner kroner på onlinegaming.

”For det store flertal ligger fremtiden at gå online med computerspil,” siger Rolf Kjærgaard, underdirektør i Vækstfonden.

Computerworld har haft adgang til den kortlægning, som Vækstfonden har foretaget af det danske marked for computerspil.

Og nok tæller listen op mod 60 aktive selskaber lige fra køkkenbordsselskaber til større virksomheder som IO Interactive med successpillet Hitman, men reelt set er der nok kun 20-30 stykker der har potentialet til succes, vurderer Rolf Kjærgaard.

Spil bevæger sig online

”Hitman var en fantastisk succes. Men den er ekstrem svær at eftergøre, fordi der ikke er den fornødne kapitel i markedet til den slags satsninger. Og derfor ser vi mange spil bevæge sig over på online,” siger Rolf Kjærgaard.

På den måde kan producenterne springe mange led over i vejen ud til kunderne.

Han fremhæver blandt andet selskabet Watagame, som Vækstfonden har investeret i. Selskabet har udviklet spillet goSupermodel, der henvender sig til piger i alderen 10-16 år.

”Watagame har oplevet meget fine vækstrater blandt brugerne,” siger Rolf Kjærgaard.

Han tilskriver væksten det faktum, at brugerne kan hoppe mellem at spille på nettet og over de mobiltelefoner, som de fleste tøser i den alder render rundt med.

Som Hollywood

Han vurderer, at det etablerede marked for computerspil bedst kan sammenlignes med Hollywood, hvor store produktioner let løber op i trecifrede millionbeløb.

For det første koster det dyrt at producere versioner af spillene til de forskellige konsoller.

Og for det andet sluger markedsføringen af spillene mere end halvdelen af budgettet, hvis man skal have sit produkt ud på det globale marked.

Vækstfonden har udset sig netop denne del af oplevelsesindustrien som et af de næste vækstområder. Specielt hvis man kan få synergi mellem tegnefilm og computerspil, hvor danskerne har stolte traditioner.

”Vi har i Danmark stærke kompetencer på tegnefilm og spiludvikling. Der tror vi, at der vil opstå muligheder for at investere. Tegnefilm bliver jo i dag skabt på computere, og den teknologi er umiddelbart anvendelig ovre i spiluniverset,” siger Rolf Kjærgaard.

Han peger på blandt andet på tegneserien Valhalla, den lille trold Hugo og Cirkeline som konkrete eksempler.

Computerworld tager temperaturen på den danske computerspilbranche med en serie om virksomheder, deres produkter og deres udfordringer. Har du en historie, så mail til Peder Bjerge




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer