Apple oplever for tiden stor succes i hjemlandet USA.
Det rekordgode kvartalsregnskab, som virksomheden fremlagde sidst i juli, viser sig nu på virksomhedens markedsandel, der ifølge amerikanske analyseinstitutter er på himmelflugt.
En opgørelse fra instituttet NPD viser, at det især er salget af bærbare computere, der har taget fart, og har sikret Apple en historisk god position.
Således tegner virksomheden sig for 17,6 procent af det amerikanske marked, viser NPDs resultater, og det er 2,2 procentpoint bedre end året før.
Samme konklusion når analytikere fra ChangeWave frem til, der med yderligere en undersøgelse kan sprede smil i Cupertino, Californien, hvor Apple har hjemme.
Højeste andel i 11 år
ChangeWave har nemlig foretaget en undersøgelse blandt de amerikanere, der planlægger at købe ny computer i løbet af de næste 90 dage.
Den viser, at 28 procent af disse har udset sig en bærbar Apple-maskine som det næste indkøb, mens 23 procent overvejer en stationær Mac.
Overordnet set tegner Apple sig for 5,9 procent af det amerikanske marked for computere, og selvom det er første gang i 11 år, at Apple har sat sig på så stor en del af kagen, er der dog endnu lang vej til tidligere tiders storhed.
I 1990'erne toppede virksomheden med en andel på mere end 20 procent.
Ifølge analysehuset IDC er de 5,9 procent dog nok til at sikre Apple titlen som den tredjestørste pc-producent i USA.
Apples strategi virker
Tallene fra analyseinstituterne viser, at Apple har valgt den rette strategi.
Da iPod'en blev lanceret i en Windows-udgave, fortalte medstifter og direktør Steve Jobs om en 'halo'-effekt, der skulle hjælpe virksomheden med at kapre kunder til computerforretningen.
Windows-brugere skulle lokkes til at købe Apple-computere, ved at lade iPod'en vise dem, hvad Apple var i stand til.
Sidenhen er musikprogrammet iTunes, browseren Safari og mobiltelefonen iPhone lanceret i versioner, der kan bruges af både Windows- og Mac-brugere.
iPhone hitter
Netop iPhone er Apples nyeste trumfkort, der skal lokke kunder til Mac-platformen.
Endnu er det for tidligt at aflæse en iPhone-effekt på markedsandelen, men en analyse fra UBS Investment Research viser, at forbrugerne har taget godt imod den nye mobiltelefon.
Ifølge sitet AppleInsider.com viser analysehusets rapport, at Apple kan sælge op imod 800.000 mobiltelefoner i indeværende kvartal. Officielt forventer Apple at sælge 730.000 iPhones.
Apple forventes snart at lancere en ny generation af musikafspilleren iPod Nano, der skal sætte gang i salget i iPods op til julehandlen.
IPod-serien tegner sig for cirka 70 procent af markedet for medieafspillere.