Computerworld News Service: IBM vil gøre WebDialogs til en del af sin Lotus-division og tilføje selskabets tjenester til Sametime-produktfamilien for at give kunderne en såkaldt software-as-a-service-mulighed for at afholde webkonferencer.
WebDialogs vil også blive indbygget med Lotus Notes og Lotus Sametime-software.
Virksomheden har allerede underskrevet aftalen om købet af WebDialogs.
IBM valgte i onsdags under VoiceCon-konferencen at løfte sløret for flere forbedringer af sin unified communications-strategi. For eksempel bliver Sametime, IMB’s instant messaging-software, udvidet til en produktfamilie.
IBM meddelte ligeledes onsdag, at man vil autorisere dele af Siemens AGs OpenShape-software til at tilføje adskillige unified communications-ydelser til Sametime-familien.
Cisco Systems og Microsoft bevæger sig aggressivt ind på markedet for unified communications, som kombinerer alle former for interaktive voice- og datakommunikation med teknologier, der oplyser alle om, hvordan man kan komme i kontakt med en person i realtid.
IBM har valgt en anden fremgangsmåde, idet virksomheden ikke bygger sin egen erstatning for et omstillingsbord eller en samlet pakke af kommunikationsmidler, men i stedet sikrer kompatibilitet med tredjepartsprodukter.
Michael Rhodin, direktør for IBM Lotus Software, udtaler, at WebDialogs tjeneste var den, der var lettest at bruge.
Den fungerer som en udvidelse af audiokonferencer og kræver ikke en masse særlige indstillinger på deltagernes pcer. Ifølge IBM kræver det heller ikke support fra virksomhedens it-afdeling.
Michael Rhodin fortæller, at man er gået efter noget enkelt, og at man vil bruge det til at udvide virksomhedens rækkevidde.
Tjenesten appellerer til små – og mellemstore virksomheder såvel som til en del af IBM’s traditionelle målgruppe, nemlig store virksomheder.
Oversat af Mille Bindslev