Oracles administrerende direktør Thomas Gregers Honoré advarer regeringen om, at kvalitetsreformen kan blive endnu en dyr, ineffektiv og decentral omgang, som minder om tidligere tiders fejlslagne epj-investeringer.
"Vi har nu også tygget den tunge sag igennem, hvor teknologi spiller en fremtrædende rolle, men man kunne godt foranledes til at tror, at man er i gang med at lave epj-fejl nummer to her", siger han.
Thomas Gregers Honoré forklarer, at ideen om, at hver region skal ud og købe egne systemer til håndholdte apparater, og at hver myndighed skal have eget hr-system er skudt helt ved siden af.
Gyldent øjeblik
"Vi har et gyldent øjeblik, da der er kommet fokus på kvalitet, og at it kan hjælpe til at øge kvaliteten. Derfor skal vi ikke lave de decentrale hovsa-løsninger, men skal udvikle gennemtænkte centrale løsninger," siger han.
Han henviser eksempelvis til shared service-tankegang, hvor 65.000 medarbejdere kan bruge samme hr-system og giver mindre tid til planlægning og mere tid til omsorg.
"Vi ser ikke denne centrale tankegang tænkt ind i kvalitetsreformen," siger Thomas Gregers Honoré .
Thomas Gregers Honoré advarer om, at hvis pengene bare bliver kastet decentrale løsninger, så opnår man ikke de ønskede effektiviseringer, der skal bruges til kvalitetsforbedringer.
Direktøren understreger dog, at han glæder sig over at teknologi har en fremtrædende rolle i reformen.