Computerworld News Service Fremover kan online-annoncører blive oplyst om klik-svindel, og om hvad Google gør for at komme fænomenet til livs, i det særlige Ad Traffic Quality Ressource Center, som Google står bag.
Klik-svindel finder sted, når virksomheder klikker på konkurrenternes online annoncer for bevidst at presse rivalernes markedsføringsudgifter i vejret. I pay-per-click-ordningen betaler annoncører hjemmesiden, for eksempel Google, hver gang der bliver klikket på et af annoncørernes reklamebannere.
En anden type af klik-svindel er, når ejerne af en hjemmeside systematisk klikker på bannerne på deres egen hjemmeside for at generere indtægter fra klik-gebyrer.
Et vågent øje
Ifølge visse undersøgelser udgør klik-svindelen over 30 procent af aktiviteten omkring online annoncer. Det er baggrunden for, at Google nu offensivt undersøger omfanget af problemet og offentliggør detaljer om, hvordan virksomheden selv håndterer det.
Google holder blandt andet et vågent øje med såkaldte ugyldige klik inden for sit eget netværk.
Ugyldige klik omfatter ikke blot bevidst ondsindet klik-aktivitet, men også mere uskyldig adfærd, fra for eksempel folk, der klikker to gange på et banner. Det kan ofte fremstå som klik-svindel.
Den sorte liste
Google har foreløbig konkluderet, at mindre end ti procent af klikkene på virksomhedens egne annoncer er ugyldige, og kun 0,02 procent bliver dømt ugyldige som følge af klager fra annoncørerne.
I forvejen tilbyder Google tjenester som IP-filtrering, som tillader annoncørerne at sortliste specifikke IP-adresser, de mistænker for at stå bag klik-svindel, eller som bare ikke genererer noget salg.
Sidste år begyndte Google at melde tilbage til annoncørerne om antallet af ugyldige klik på deres online-annoncer og om, hvor meget de udgør af den samlede klik-mængde.
Google slipper billigt
Google vil bruge lige så mange penge, som virksomheden taber på ugyldige klik, på at stramme op på blandt andet afrapporteringen til annoncørerne.
En række annoncører har tidligere sagsøgt blandt andre både Google og Yahoo. Men sidste år vandt Google en vigtig sejr i en retssag, da det lykkedes virksomheden at indgå et billigt forlig på små 500 millioner kroner med en annoncør og dermed slippe for et større tab på potentielt mange milliarder kroner.
Samtidig forlod virksomheden retssalen uden at skulle indrømme at have gjort noget forkert i forbindelse med klik-svindelen.
Som følge af forliget trak andre annoncører deres søgsmål mod Google tilbage.
Oversat af Pola Rojan