Artikel top billede

klik-svindelen udgør over 30 procent af aktiviteten omkring online annoncer, viser flere undersøgelser.

Google går til kamp mod klik-svindel

Et ressourcecenter i form af en hjemmeside er Googles seneste initiativ i kampen mod den såkaldte klik-svindel, der truer virksomhedens vigtigste indtægtskilde: Pay-per-click online-annoncering.

Computerworld News Service Fremover kan online-annoncører blive oplyst om klik-svindel, og om hvad Google gør for at komme fænomenet til livs, i det særlige Ad Traffic Quality Ressource Center, som Google står bag.

Klik-svindel finder sted, når virksomheder klikker på konkurrenternes online annoncer for bevidst at presse rivalernes markedsføringsudgifter i vejret. I pay-per-click-ordningen betaler annoncører hjemmesiden, for eksempel Google, hver gang der bliver klikket på et af annoncørernes reklamebannere.

En anden type af klik-svindel er, når ejerne af en hjemmeside systematisk klikker på bannerne på deres egen hjemmeside for at generere indtægter fra klik-gebyrer.

Et vågent øje

Ifølge visse undersøgelser udgør klik-svindelen over 30 procent af aktiviteten omkring online annoncer. Det er baggrunden for, at Google nu offensivt undersøger omfanget af problemet og offentliggør detaljer om, hvordan virksomheden selv håndterer det.

Google holder blandt andet et vågent øje med såkaldte ugyldige klik inden for sit eget netværk.

Ugyldige klik omfatter ikke blot bevidst ondsindet klik-aktivitet, men også mere uskyldig adfærd, fra for eksempel folk, der klikker to gange på et banner. Det kan ofte fremstå som klik-svindel.

Den sorte liste

Google har foreløbig konkluderet, at mindre end ti procent af klikkene på virksomhedens egne annoncer er ugyldige, og kun 0,02 procent bliver dømt ugyldige som følge af klager fra annoncørerne.

I forvejen tilbyder Google tjenester som IP-filtrering, som tillader annoncørerne at sortliste specifikke IP-adresser, de mistænker for at stå bag klik-svindel, eller som bare ikke genererer noget salg.

Sidste år begyndte Google at melde tilbage til annoncørerne om antallet af ugyldige klik på deres online-annoncer og om, hvor meget de udgør af den samlede klik-mængde.

Google slipper billigt

Google vil bruge lige så mange penge, som virksomheden taber på ugyldige klik, på at stramme op på blandt andet afrapporteringen til annoncørerne.

En række annoncører har tidligere sagsøgt blandt andre både Google og Yahoo. Men sidste år vandt Google en vigtig sejr i en retssag, da det lykkedes virksomheden at indgå et billigt forlig på små 500 millioner kroner med en annoncør og dermed slippe for et større tab på potentielt mange milliarder kroner.

Samtidig forlod virksomheden retssalen uden at skulle indrømme at have gjort noget forkert i forbindelse med klik-svindelen.

Som følge af forliget trak andre annoncører deres søgsmål mod Google tilbage.

Oversat af Pola Rojan




IT-JOB

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Deskside Support Engineer

Unik System Design A/S

Erfaren scrum master

Politiets Efterretningstjeneste

Sektionsleder for Systemer i PET
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere