Computerworld News Service: "I løbet af de næste par år vil Google købe en eller to kinesiske virksomheder og investere i fire eller fem," udtaler Kai-Fu Lee, der er direktør for Google Kina.
Dette er et led i virksomhedens strategi for at hale ind på den kinesiske rival Baidu.com.
Direktøren løftvil ikke løfte sløret for, hvilke virksomheder eller teknologier, det drejer sig om.
I modsætning til i USA hvor Google dominerer markedet for søgemaskiner på internettet, sakker virksomheden bagud i Kina, hvor Baidu er den klart største søgemaskine.
Konkurrencedygtige produkter
Googles ledelse mener, at virksomheden med tiden vil overtage pladsen som nummer et i Kina og hævder, at virksomhedens produkter i Kina er konkurrencedygtige.
"Det er en rigtig god begyndelse," siger Eric Schmidt, som er Googles formand og administrerende direktør.
"Selvom vi ikke forventer, at dette resulterer i omgående succes, tror vi, at Googles målbevidsthed vil bringe virksomheden nogle afgørende sejre i Kina i løbet af de kommende år."
Investeringer og samarbejder med større kinesiske virksomheder vil sandsynligvis blive afgørende, hvis Google skal realisere virksomhedens ambition om at blive den førende søgemaskine i Kina.
I januar købte Google en uspecificeret andel i en populær kinesisk fildelings-hjemmeside, Xunlei Networking Technology.
Virksomheden har også en aftale om søgninger på mobiltelefoner med China Mobile Communications, som er landets største mobil-operatør og indgik desuden for nylig i en søge- og reklameaftale med Sina, som står bag Kinas mest populære web-portal.
Oversat af DItte Thøgersen