Computerworld News Service: Nyhedsvirksomheden Reuters outsourcer næsten alle virksomhedens interne it-opgaver i en ti års-aftale med Fujitsu til en værdi af omkring 5,51 milliarder kroner.
Reuters overfører mere end 300 ansatte og 200 leverandører til Fujitsu som en del af aftalen.
It-opgaverne tæller blandt andet vedligeholdelse af pc'er og e-mail-service for over 17.500 medarbejdere verden over, fortæller en talskvinde fra Reuters.
Reuters forventer, at aftalen kommer til at reducere virksomhedens årlige udgifter på it med 20 procent, tilføjer talskvinden, der dog ikke vil sætte eksakte tal på besparelsen
"Det befrier mange af vores ressourcer, som i stedet kan koncentrere sig om at yde noget for vore kunder frem for at bruge tid på vore interne it-systemer," siger hun.
Færre servere
Aftalen træder i kraft allerede i næste uge, og fra da af vil Fujitsu levere it-service til Reuters via Fujitsus udstyr, hvorved Reuters kan reducere antallet af servere og andre maskiner, virksomheden normalt vedligeholder internt.
Reuters har hidtil haft callcentre, der støtter virksomhedens it-opgaver i for eksempel London og Singapore.
I forbindelse med aftalen overtager Fujitsu den support, som fremover vil køre over virksomhedens callcentre i Lissabon og Kuala Lumpur.
Selvom Reuters er bedst kendt for sin nyhedsservice, er virksomheden også en dominerende leverandør af real-tids økonomi-data.
I maj bød den canadiske virksomhed Thomson 96 milliarder kroner for Reuters.
Den handel er endnu ikke afsluttet.
Oversat af Ditte Thøgersen