Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Det danske marked for bredbånd halter

Danmark er topscorer blandt verdens mest it-parate nationer. Men når det gælder markedet for bredbåndsforbindelser får vi alvorligt baghjul.

Forleden blev jeg ringet op af en IDC-kollega fra New Zealand. Et rigtigt wake-up call, skulle det vise sig.

Han stod for at skulle rådgive en lokal bredbåndsudbyder om deres fremtidige strategi og ville i den forbindelse hente inspiration fra de markeder i verden, han mente, var længst fremme i udviklingen.

Og hvad er mere naturligt i den forbindelse end at ringe til Danmark?

Vi vinder jo priser for at være blandt verdens mest it-parate nationer, og blandt andet målt på udbredelsen af bredbånd til enhver lille flække ligger vi helt i top sammen med Sydkorea, Holland og Island.

Til sammenligning ligger New Zealand placeret på en ærefuld 21. plads, lige foran Portugal, Irland, Ungarn og Tjekkiet.

Virkeligheden skuffer

Det, han gerne ville vide, var, hvilke erfaringer vi har gjort os i Danmark med hensyn til for eksempel løsninger rettet mod særlige segmenter som medier, eller produkter med forskellige grader af kvalitet og service, for eksempel i form af guld/sølv/bronze-niveauer.

De var så småt kommet i gang, men havde brug for lidt fremsynet input fra et marked, der havde praktiske erfaringer på området. Og rygtet om Danmarks position i bredbåndssammenligningerne var altså nået hele Jorden rundt.

Men jeg måtte skuffe ham: Det danske marked er i den grad prisfokuseret. Vi kan lige svinge os op til at smide en iPod i pakken, når der skal hentes markedsandele, men egentlig "value-add" relateret til bredbåndsforbindelsen er der jo ikke tale om.

Overskud trods lave priser

Uden at have regnet yderligere på sagen kunne jeg godt forestille mig, at årsagen til det manglende fokus på "value-add" til bredbåndsforbindelserne er, at det som leverandør stadig er nemt at hente en anstændig margin på selve forbindelsen.

Der er stadig plads i det danske marked til, at udfordrere som Fullrate kan tilbyde markant lavere priser og samtidig levere et positivt driftsresultat.

Prisniveauet på det danske bredbåndsmarked er med andre ord så tilpas højt, at det ikke er nødvendigt at overveje andre modeller, også fordi kunderne mest af alt har brug for at få prisen på forbindelsen bragt ned.

Hjælp udefra

Men prisudviklingen går stadig kun én vej, og det er nedad. På et tidspunkt når vi smertetærsklen for, hvor langt priserne kan komme ned, og forhåbentlig går der ikke alt for lang tid.

Og så kunne det jo være, at vi fik brug for lidt inspiration fra nogle af de lande, der er længere fremme, end vi er her i det ophøjede Nord.

Jeg har en stående invitation fra New Zealand til at ringe, når vi får brug for lidt inspiration fra et marked med fremsyn og praktiske erfaringer med andet end priskrig på bredbåndsforbindelsen.

Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere