Forleden blev jeg ringet op af en IDC-kollega fra New Zealand. Et rigtigt wake-up call, skulle det vise sig.
Han stod for at skulle rådgive en lokal bredbåndsudbyder om deres fremtidige strategi og ville i den forbindelse hente inspiration fra de markeder i verden, han mente, var længst fremme i udviklingen.
Og hvad er mere naturligt i den forbindelse end at ringe til Danmark?
Vi vinder jo priser for at være blandt verdens mest it-parate nationer, og blandt andet målt på udbredelsen af bredbånd til enhver lille flække ligger vi helt i top sammen med Sydkorea, Holland og Island.
Til sammenligning ligger New Zealand placeret på en ærefuld 21. plads, lige foran Portugal, Irland, Ungarn og Tjekkiet.
Virkeligheden skuffer
Det, han gerne ville vide, var, hvilke erfaringer vi har gjort os i Danmark med hensyn til for eksempel løsninger rettet mod særlige segmenter som medier, eller produkter med forskellige grader af kvalitet og service, for eksempel i form af guld/sølv/bronze-niveauer.
De var så småt kommet i gang, men havde brug for lidt fremsynet input fra et marked, der havde praktiske erfaringer på området. Og rygtet om Danmarks position i bredbåndssammenligningerne var altså nået hele Jorden rundt.
Men jeg måtte skuffe ham: Det danske marked er i den grad prisfokuseret. Vi kan lige svinge os op til at smide en iPod i pakken, når der skal hentes markedsandele, men egentlig "value-add" relateret til bredbåndsforbindelsen er der jo ikke tale om.
Overskud trods lave priser
Uden at have regnet yderligere på sagen kunne jeg godt forestille mig, at årsagen til det manglende fokus på "value-add" til bredbåndsforbindelserne er, at det som leverandør stadig er nemt at hente en anstændig margin på selve forbindelsen.
Der er stadig plads i det danske marked til, at udfordrere som Fullrate kan tilbyde markant lavere priser og samtidig levere et positivt driftsresultat.
Prisniveauet på det danske bredbåndsmarked er med andre ord så tilpas højt, at det ikke er nødvendigt at overveje andre modeller, også fordi kunderne mest af alt har brug for at få prisen på forbindelsen bragt ned.
Hjælp udefra
Men prisudviklingen går stadig kun én vej, og det er nedad. På et tidspunkt når vi smertetærsklen for, hvor langt priserne kan komme ned, og forhåbentlig går der ikke alt for lang tid.
Og så kunne det jo være, at vi fik brug for lidt inspiration fra nogle af de lande, der er længere fremme, end vi er her i det ophøjede Nord.
Jeg har en stående invitation fra New Zealand til at ringe, når vi får brug for lidt inspiration fra et marked med fremsyn og praktiske erfaringer med andet end priskrig på bredbåndsforbindelsen.
Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.