Computerworld News Service: På trods af den seneste tids opmærksomhed på virksomheder, der afmærker territorium i Second Life og andre virtuelle verdener, bør virksomheder, der gerne vil beskytte deres brand og omdømme, være forsigtige, når de bevæger sig ud i det virtuelle univers, advarer analysefirmaet Gartner.
"Man bør naturligvis ikke se bort fra disse verdeners rige muligheder for forretningssamarbejder og kommunikation imellem virksomheder, men man bør dog stadig holde sig de potentielle faldgrupper for øje," siger Steve Prentice, som er analytiker hos Gartner.
Gartner har lavet en liste af potentielle farer, virksomhederne bør være opmærksomme på i de virtuelle verdener lige fra it-relaterede sikkerhedsrisici til troværdighedsproblemer.
Sikkerhedsrisikoen kommer særligt af de mange opdateringer og applikationer, der gerne følger med netkulturen i de virtuelle verdener.
Falske avatarer
Troværdighedsproblemerne kan opstå, fordi det er så forholdsvist let at skabe en avatar – en figur - i de virtuelle verdener, og fordi folk ofte har mere end en avatar i brug, kan det være svært at garantere, at den enkelte avatar faktisk repræsenterer det menneske, den forventes at repræsentere.
"Denne mangel på identitetskontrol og adgangskontrol er en kæmpe svaghed i de offentligt tilgængelige virtuelle verdener og bør medregnes, når man som virksomhed overvejer at bevæge sig ind på dette nyt territorium," meddeler Gartner.
Gartner understreger desuden, at man aldrig bør have fortrolige samtaler i virtuelle verdener, netop fordi de ikke er sikre nok.
Desuden råder Gartner til, at man som leder overvejer, om det mulige afkast er tiden værd, når medarbejdere skal sætte sig ind i de virtuelle verdener og designe avatarer og lignende.
Oversat af Ditte Thøgersen