IT- og Telestyrelsens lytter ikke til os. Sådan skriver Sonofon og Cybercity mellem linjerne i deres høringssvar til styrelsens strategiske eftersyn af telemarkedet.
I juni fremlagde IT- og Telestyrelsen sin rapport "Strategisk eftersyn af telereguleringen," der har til formål at pege på gode og dårlige sider ved reguleringen af telemarkedet i Danmark.
Sonofon anerkender faktisk det omfattende arbejde, der ligger bag rapporten, men giver den alligevel hårde ord med på vejen i høringssvaret, som blev afleveret i går, onsdag.
"Uanset dette er det Sonofons overordnede vurdering, at analysen tenderer til at tegne et skønmaleri af udviklingen, samt at analysen viger uden om de regulatoriske fejlgreb og belastninger, som myndighederne har udsat branchen for under liberaliseringen," skriver teleselskabet.
Der bliver ikke lyttet
Sonofon er blandt andet uenig i konklusionerne om, hvorfor 3G-udbredelsen halter bagefter i Danmark, og samtidig gør selskabet opmærksom, at man ikke mener, at en eventuel længere abonnementsbinding vil kunne forbedre situationen.
I høringssvaret fra Cybercity bliver styrelsen kritiseret for ikke at lytte til de indsigelser, som internetselskabet er kommet med undervejs i processen.
Cybercity opfordrer i sit høringssvar også IT- og Telestyrelsen til fremadrettet at være mere selvkritiske.
"Hverken de politiske målsætninger, der danner grundlag for lovgivningen, eller lovgivningen i sig selv vil vise sig stærkere end den forvaltning, der skal administrere den," skriver Cybercity med henvisning til, at en uvildig ekspert i forvaltningsret har analyseret IT- og Telestyrelsens indsats i forhold til loven og er kommet med forbedringsforslag – uden at styrelsen har forholdt sig til dem.
Nicholai Kramer Pfeiffer, regulatorisk chef i Cybercity, uddyber over for Computerworld:
"Når man konstaterer, at der er problemer på bredbåndsområdet, mener vi, at det er utilfredsstillende, at man ikke kommer med konkrete løsningsforslag," siger han.