Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.
A.P. Møller - Mærsk håndterede ikke salget af it-selskaberne DM Data og Mærsk Data godt nok.
Det konkluderer professor i ledelse og strategi, Anders Drejer fra Handelshøjskolen i Århus.
"Det er altid en risiko for medarbejderafgang ved overtagelser, så det vil da være god ledelsespraksis at indarbejde sådanne overvejelser i såvel fusionsanalyser som efterfølgende forandringsledelse" siger han.
I begyndelsen af ugen kunne Computerworld dokumentere, at en medarbejderflugt hos DM Data, efter det blev overtaget af IBM, blandt andet var medvirkende til at skabe store it-problemer hos A.P. Møller - Mærsk.
Ledelsen hos A.P. Møller Mærsk burde have overvejet om et frasalg på et kritisk tidspunkt med udviklingen af et stort it-system og en fusion med et andet rederiselskab kunne medføre problemer i form af flugt af medarbejdere, mener Anders Drejer.
Salg muligvis iorden
Anders Drejer vil dog ikke gå så langt som til at sige, at A.P. Møller - Mærsk slet ikke skulle have solgt selskaberne på daværende tidspunkt.
"I bagklogskabens ulidelige klarsyn, så burde man have identificeret en række uundværlige nøglemedarbejdere og fastholdt disse - for at fusionen skulle være lykkedes. Timingen af salget er noget mere kompleks, da for eksempel Mærsk Data havde været til salg længe," siger han.
Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.