Denver, Colorado: Spørger man i disse dage Microsofts ledelse, hvad der er det vigtigste i hele verden, kommer svaret hurtigt og klart: Partnere.
Sådan skal det lyde, når man deltager i Microsofts store globale partnerkonference i Denver, USA, men sikkert er det, at Microsofts partner-model på mange måder er garantien for, at selskabets hylder hele tiden er fyldt med nye varer.
Det er nemlig de selvstændige partnere, der har fingeren på pulsen og som er så tæt på deres markeder, at de kan se de særlige behov. Og derfor skal de gode og stærke af dem plejes ekstra godt og have ekstra meget opmærksomhed.
10.000 deltagere cirkulerer på kryds og tværs i en konstant myretue-bevægelse med deres helt ens Microsoft-tasker over skuldrende.
Blandt dem er Danmark rigt repræsenteret med mere end 200 partnere fra op mod 70 partner-selskaber.
Det understreger, at Danmark fortsat er blandt de lande, der leverer flest løsninger til Microsofts branche-applikationer.
Det gælder ikke mindst Microsoft Business Solutions-paletten, hvor en meget stor vifte af danske selskaber udvikler og sælger dybt specialiserede overbygninger til Dynamics ERP-systemerne.
I 2004 fik det topchef Steve Ballmer til at sige de berømte ord om, at han ville ønske, at hele verden blev som Danmark.
"Specialiseringen er afgørende. Fiske-firmaer, der anvender Dynamics, har brug for helt andre ting end et firma, der producerer træsko, fordi både regler og selve produktionen er helt anderledes. Hvornår skal fiskene fryses? Hvor mange gange må de fryses?" siger Klaus Holse Andersen, øverste chef for Microsoft Dynamics.
Netop specialiseringen i nicher er en ting, som Microsofts øverste partner-ansvarlige, Allison Watson, har forsøgt at få presset igennem i partner-kanalen i hele verden.
Selskaberne skal helt ned i branche-løsninger til særlige hjørner af særlige områder af særlige brancher, lyder meldingen.
"Man kan faktisk sige, at det forløbne år har været det første år, hvor vores partnerkanal har opereret med stærk vertikal fokusering. Det har gjort en meget stor forskel," siger hun til Computerworld.
Udviklingen er i høj grad drevet af kunderne, der i de seneste år har fjernet deres fokus mere og mere fra de store totalløsninger. I stedet ønsker de i stigende omfang en palette af forskellige specialiserede branche-komponenter.
I det billede spiller programmet SharePoint en vigtig rolle, fordi det gør det muligt at sammensmelte mange forskellige systemer på en overskuelig og effektiv måde.
De vil have siloer
"Vi mærker tydeligt, at folk nu vil have siloer. Det skyldes en erkendelse af, at man alligevel ikke kan det hele i eksempelvis Axapta. Det handler ikke længere om at levere totalløsninger, men om at køre flere systemer i samme applikation. For integrationen er ved at være rigtigt flot," lyder meldingen fra koncernchef for danske Columbus IT Partner, Michael Gaardboe.
På partnerkonferencen går samtalerne på flere overordnede ting, når blikket rettes mod fremtiden.
Simon Witts, direktør for Microsofts enterprise og partner-group, peger på CRM, brugerdrevne produkter, business intelligence, SOA, virtualisering, identifikation og adgang samt enheds-kommunikation – unified communication - som de helt hotte emner lige nu.
På samme linie ligger meldingen fra Microsofts danske salgsdirektør, Bjarne Riis. Han tror, at en ting som enheds-kommunikation bliver meget stort i de kommende år.
Enheds-kommunikation – eller unified communication – handler om at lade kommunikationen – mail, sms, tale, mobil, messenger – flyde frit mellem applikationer og apparater.
Teknologien er ved at være klar, viste en præsentation på partnerkonferencen.
Den gør det muligt eksempelvis at ringe til en messenger-kontakt med et klik eller at flytte en mail-kontakt over på messenger eller mobiltelefonen inklusive billeder, kontakt-oplysninger, kalender-informationer og meget andet.
Når det handler om kommende teknologier, har Microsofts stand med den nye bord-computer med berørings-skærm, Microsoft Surface, tiltrukket mange interesserede. De første eksemplarer af apparatet skal kommercialiseres inden nytår, mens den helt store lancerings-bølge vil komme i løbet af 2008.
Også Microsofts Flash-udfordrer, Silverlight, rummer nye muligheder i kommende udgaver, lyder meldingen.
Den næste version kommer eksempelvis til at indeholde en meget kraftig zoom-teknologi med navnet Seadragon, som gør det muligt at komprimere meget store filer – bøger, billeder, reklamer og andet – sammen på en sammenhængende grafisk flade, som der kan zoomes ind på med meget høj opløsning.
Microsoft har desuden fremvist eksempler på en ny tale-genkendelsessoftware til biler med navnet Windows Automotive. Den gør det muligt at styre musik, telefonopkald og andet alene via stemmen i bilen. Det nye er, at teknologien er ligeglad med accenter, stemmetyper og sjove udtaler, ligesom den er klar på at modtage ordrer på en række forskellige sprog.
Microsoft er langt i drøftelserne med Ford, der er på vej med de første bil-serier udstyret med teknologien.
Vertikalerne er afgørende
Vigtigst af alt er dog de vertikale brancheløsninger, og centralt for mange af partnerne i Microsofts store partnerkonference er netop præsentationen af et hav af nye vertikal-løsninger, som partnere fra hele verden har udviklet.
Præsentationerne sigter ikke mindst mod at gøre andre partnere fra andre dele af verden interesserede i at bringe de pågældende produkter ind i på deres egne markeder.
Det gælder danske WM-data, der deltager i partnerkonferencen for at skabe opmærksomhed om selskabets vertikale Dynamics-baserede ERP-løsninger til havnedrift, Flex Ship, Flex Port og Flex Property, der allerede i dag kører i blandt andet Afrika, Østeuropa og USA
"Vi har haft mange gode samtaler og fået gode kontakter ude i verden, som vi har kunnet se i øjnene og vurdere," lyder det fra direktør Ole Nielsen.
Også danske Sitecore deltager på konferencen. Formålet er meget enkelt. Det handler om at lave god gammeldags hardcore-business, som administrerende direktør, Michael Seifert, udtrykker det. Centralt i de planer står selskabets CMS-systemer, Sitecore CMS, Sitecore MOSS og Sitecore.
Ifølge Michael Seifert er der rigtigt godt gang i branchen. I hvert fald strømmer det ind med kontakter til selskabet, fortæller han.
Han tror, at det ikke mindst skyldes, at Microsoft er gået fra at have fokus på udvikling og innovation sidste år til nu at have fokus på at drive forretning.
Der er kommet klarhed
"Der er kommet en form for klarhed over, hvad Microsoft kommer med, og hvad retning det hele går. Det kan man mærke på interessen," siger Michael Seifert.
Der lyder også en melding om stor interesse fra det lille danske udviklingshus Fischer & Kernn, der deltager i partner-konferencen i et forsøg på at få skubbet selskabets mødebooknings-modul til Outlook, Concierge Services, til udlandet.
Fischer & Kerrn var nomineret til en af Microsofts partner-priser for teknologien, men vandt ikke prisen.
Systemet anvendes i dag af blandt andre Oticon, Kirkeministeriet og DFDS og findes i en engelsk og dansk udgave.
"Vi mærker kæmpeinteresse fra USA," lyder det fra salgs-chef Henrik Fehrn.
Her skal kampene stå
Hvem er så hovedkonkurrenterne for Microsoft i den kommende tid?
Simon Witts, direktør for Microsofts enterprise og partner-group, tøver ikke med at trække fire hoved-rivaler frem af hatten, nemlig IBM, Oracle, Google og Linux.
Resten af de store, blandt andre SAP, EMC og Cisco, bliver der samarbejdet med i en eller anden form, fortæller han.
"Men de fire andre har vi faktisk ingen samarbejde med overhovedet. De er hovedkonkurrenterne," siger han.
Træningslejr
Således lyder ordene fra Microsofts World Partner Conference, der er en kombineret træningslejr for salg og markedsføring af Microsofts produkter samt en mulighed for at netværke og dermed skabe nye kontakter og udveksle ideer.
Mange af partnerne kommer nemlig for at møde hinanden, udveksle ideer og knytte kontakter med henblik på kommende forretnings-partnerskaber.
Mange af de danske partnere kommer således alene for at mødes med andre danske partnere, der i disse dage i stort omgang er samlet under samme tag i de store haller.
På verdensplan har Microsoft mere end 600.000 partnere, som er delt ind i tre kategorier, nemlig Gold Certified Partner, Certified Partner og Registered Partner.
Sidstnævnte kræver blot en registrering, mens partnerne skal tilegne sig forskellige kvalifikationer og foretage visse investeringer for at blive opgraderet.
De tre partner-niveauer har yderligere inddelinger i forhold til produkter, kundesegmenter og lignende.
I Danmark har Microsoft godt 3.000 partnere. Mere end 2.000 er registrerede partnere. 800 er Certified Partner og omkring 80 Gold Certified Partnere.