21. juni havde Update på Danmarks Journalisthøjskole inviteret Rob Curley fra Washington Post til at komme og fortælle om lokalt indhold på tværs af medieplatformene.
Han viste så mange metoder til at skabe indhold som brugerne oplever som interessant, at det er svært at få øje på, hvorfor danske medier gør så lidt på området.
Et medies innovationshøjde er proportionalt med ledelsens beta-parathed.
Eller sagt på en anden måde, tidligere blev chefen evalueret på, om det, der blev lanceret, var rigtigt og færdigt og perfekt, når det blev lanceret.
I dag skal ledelsen vurderes på, om den har fået øje på brugerne og deres behov og evner at få medarbejderne til at udvikle nye løsninger i tæt dialog med brugerne, og om ledelsen er parat til at gå i luften med betaversion 1.0, som viser mangler på en række områder, og derefter beta 1.1 og så beta 1.2 indtil brugerne er glade og udviklerne stolte.
Handler om journalistik
For Rob Curley handler en succesfuld fremtidig udvikling ikke om teknologi, men om journalistik.
Og især journalistik som skabes i mindre enheder, for det er kun mindre enheder, der kan være handlekraftige.
Og så handler det om at lytte. Lyt til læserne, lytterne, seerne.
Rob Curley viste, at det kræver ressourcer at lytte til læserne. Og at man skal tænke hyper-lokalt.
Han fortalte om www.facebook.com – Tjek den selv.
Og om et særlig site, han havde været med til at producere i Kansas City om det lokale basketballhold.
De indsamlede data fra lilleputspillere om, hvilke kampe de skulle spille hvor og hvornår og fulgte med i udviklingen, og skete der ændringer, sms’ede man forældrene. Det gjorde de allerede i 2004.
Billede af banen
De producerede også et baseballkort med et foto af hvert barn, barnets biografi og et interview med barnet.
Og for at give publikum et overblik over, hvor deres nye billetter til kampene med the Jayhawks var, fik avisen et par studerende til at sætte sig på hvert sæde i hallen og tage et billede af banen.
Disse billeder blev lagt sammen, og når man så på en oversigt over hallen og klikkede på sit sæde, fik man et foto, der viste nøjagtig hvordan banen tog sig ud fra netop det sæde.
Eller tjek onBeing.com. Klik på iphone, cell phone, eller hvilket apparat du vil se et indslag på, tilpas billedstørrelsen, og klik så på et af de ansigter, du ser foran dig.
Alle sammen almindelige mennesker, som har en interessant historie at fortælle.
Vi skal ikke altid høre på Bush eller Rumsfeld, som Rob Curley sagde.
Laktose-intolerant
Der er manden, hvis græsplæne pruttede ham i hovedet.
Eller den unge kvinde som er laktose-intolerant, eller knægten på syv år, der deler ud af sin livserfaring og fortæller:
“Da jeg var fire år og fem år og også da jeg blev seks år gik det, men efter jeg er blevet syv er livet blevet hårdt. Nu skal jeg til at lave test, og det kan jeg ikke lide, bøvs.”
Sitet havde 10 profiler klar, da siden blev lanceret, der lanceres en ny om dagen.
Hver gang bliver der lavet en halvanden times interview, som klippes ned til to minutter.
For at geare et medie til at være hyper-lokalt og inddrage brugerne over hele sitet skal man bede de negative journalister søge job hos konkurrenten, få fat i en chefredaktør, der virkelig tænder på lokalt indhold og brugere.
Og belønne de medarbejdere, der sætter en ære i at lytte til brugerne. Og så ind med en direktør for det hele, der for alvor er beta-parat.
Så tager det kun et år, sagde Rob Curley, der også løftede sløret for Washington Posts fremtidige strategi, som han lovede vil være blogfrit- og dermed også klummefrit område frem til 16. juli.
Pouline Middleton er direktør i Crossroads Copenhagen.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.