Det største problem med at sælge varer online er, at mange kunder har meget lidt tillid til e-handel.
Hvis en kunde går ned i en normal butik, kan vedkommende se, den eksisterer. Den er der rent fysisk, og der er rigtige mennesker bag disken.
Dertil er der en væsentlig større barriere for at lave en rigtig butik på en gade.
Der er en dyr husleje, der skal betales, der er inventar, der skal slæbes ind.
Det koster meget hurtigt mange hundredtusind kroner at bygge sådan en butik. Det holder mange småsvindlere væk og styrker troværdigheden.
Startgebyr: 199 kroner
En e-butik kan i princippet startes for 199 kroner om måneden. Det vil sige, at antallet af amatører og svindlere, der starter e-butikker, er meget større end med almindelige butikker.
Så derfor er det yderst berettiget, at forbrugeren, altså kunden, har en meget større mistillid til e-butikker end til normale butikker.
Man skal derfor som udgangspunkt have i baghovedet, at når en kunde kommer til en internetbutik, så leder vedkommende efter grunde til at forsvinde igen.
Altid mistroisk
Kunden er altså på forhånd mistroisk, hvorimod en kunde i en normal butik først og fremmest tænker, om de har nogle spændende og gode varer til en fornuftig pris.
Det, kunden gør, er at skabe sig et overblik.
Det sker helt intuitivt og er faktisk en evne, mennesket får i barndommen.
Det er der, vi skal til at skabe relationer, og derfor tillærer vi os evnen til at bedømme, om et andet mennesker er troværdigt og et, vi ønsker at lære bedre at kende.
Den evne bruger vi også, når vi besøger en netbutik.
Der kan vi ikke se og bedømme selve købmanden, men vi prøver at kompensere for det ved at danne os et mentalt billede af ham.
Så vi kigger efter en fysisk adresse for at sikre os, at butikken rent faktisk eksisterer i virkeligheden.
Prøver at finde fejl
Vi prøver at finde fejl og mangler, der indikerer, at noget er galt.
Det vil sige, at hver en lille bitte ting, der ikke er i orden, vil få kunden til at tænke: “Jeg tænkte det nok, det her det er nok en svindelbutik”.
Det kan for eksempel være billeder på websitet, der er grynede.
Det kan være dårligt sprog, stavefejl, links der ikke virker, dårlig navigation og så videre.
Det kan også være pop-ups eller andre irriterende momenter. Alt, hvad der virker irriterende, uprofessionelt et cetera på kunden, vil koste salg.
Som e-købmand vil man måske sige, at der er tale om bagateller.
Men vær sikker på, at hver eneste fejl eller mangel, du selv føler er en bagatel, vil tage procenter. Jeg snakker ikke promiller, jeg snakker procenter af dit salg.
Ret dine fejl
Det betyder, at hvis du retter de mange små fejl, vil du hurtigt se dit salg stige endog voldsomt.
Det kan fordobles, tredobles, firdobles – ja måske endda fem- eller tidobles på baggrund af de her ting.
Så alt skal være i orden. Der må ikke være nogen fejl, what so ever.
Der må ikke være nogen som helst indikationer af, at det her er et usikkert og utroværdigt sted at handle.
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.