Computerworld News Service: En europæisk forbrugerorganisation har indsendt en samlet klage over Googles overtagelse af online-annonce-virksomheden Doubleclick.
Privatlivets fred er truet, fordi de to virksomheder ligger inde med massive mængder af information, mener organisationen.
Google afviser
Google, der har lagt omkring 17 milliarder kroner for DoubleClick, afviser, at overtagelsen kommer til at gå ud over privatlivets fred.
"Det er ikke overraskende, at vi ikke er enige," siger Rachel Whetstone, der er kommunikationsdirektør for Google i Europa.
Virksomheden mener, at aftalen vil føre til lavere priser på annoncer for både udgivere og annoncører.
"Samtidig bliver annoncerne mere relevante for brugerne," siger hun.
Også brok i USA
Googles aftale med Doubleclik bliver også undersøgt i USA. De amerikanske handelsmyndigheder undersøger aftalen efter at Electronic Orivacy Information Center og andre forbrugergrupper har indgivet en klage.
Grupperne er bekymrede over, hvordan Google vil beskytte virksomhedens data og brugernes privatliv.
Det drejer sig blandt andet om, hvordan virksomheden håndterer cookies og andre data, der potentielt set kan identificere internetbrugere.
EU-kommissionen er endnu ikke blevet formelt informeret om Googles køb af Doubleclick, oplyser talskvinde for kommissionen.
Virksomhedovertagelser kan enten høre ind under de nationale monopolmyndigheder eller EU-kommissionen. Det afænger af, hvor virksomhederne driver forretning, omsætning og andre faktorer, oplyser talskvinden.
Oversat af Christian Carlsen