Tilbage til artiklen: Hvad blev der egentligt af Suns fædre?
Computerworld News Service: Som studentermedhjælp en sommer på Xerox Park i Palo Alto indså den unge Andy snart en fidus, Xerox selv havde været blind for: Potentialet i en maskine som Xerox’ Alto netværksarbejdsstation forsynet med højopløsningsskærm, mus og grafisk brugerflade.
“Underligt nok havde Xerox aldrig selv fået tanken at gøre den til et egentligt produkt,” siger Andy Bechtolsheim om Alto’en.
Den inspirerede siden til udviklingen af den personlige Apple-computer Lisa og en maskine, han selv byggede og gav navnet Stanford University Network (SUN).
Ud over den attraktive grafiske skærm var det “en vidunderlig ting” ikke at skulle vente passivt i et tidsdelingssystem på at afvikle nogle få cyklusser, erindrer Bechtolsheim om både Alto og SUN-arbejdsstationen, som han dengang først og fremmest så som et arbejdsredskab til CAD/CAM-brug.
Evne for at spotte teknologi
Med SUN-arbejdsstationen var firmaet Sun Microsystems så født og Andy Bechtolsheim har svært ved at skjule sin stolthed over, at hans senere opfindelser Sparc Workstation 1 og 2 i næsten 10 år kom til at tegne sig for halvdelen af Suns omsætning.
Det hørte åbenbart til Andy Bechtolsheims stærkere sider at spotte teknologi, der kunne tjenes gode penge på.
I skuffelse over Suns uvilje mod at hoppe på X86-vognen forlod Bechtolsheim Sun i 1995, men fik hurtigt vind i sejlene med Granite Systems, et gigabit-ethernetfirma, som efter blot et år blev opkøbt af Cisco.
Hans næste foretagende, Kealia, blev solgt til Sun i 2004, og Andy Bechtolsheim var atter tilbage i den gamle fold.
Et eller andet sted undervejs, nærmere bestemt i 1998, havde Andy Bechtolsheim også checkhæftet oppe af lommen for at skrive et beløb på 100.000 dollar ud til de to Stanford-ungersvende Sergey Brin og Larry Page til økonomisk opbakning for deres fremragende idé: En søgeteknologi ved navn PageRank.
Lå lige til højrebenet
Hvad var det da, Andy Bechtolsheim allerede dengang så i Google, som kun de færreste på det tidspunkt havde fået øje på?
“Det lå lige til højrebenet,” siger Andy Bechtolsheim.
Han havde da gennemlevet frustration på frustration over aldrig at kunne finde, hvad han søgte på nettet, fordi firmaer var begyndt at fifle med søgeresultaterne, som han betegner det, ved at bruge nøgleord til at opnå de bedst mulige placeringer.
Da han hørte om Googles måde at liste hjemmesider på, havde han en klar fornemmelse af, at den kunne løse problemet. Hans oprindelige investering på 100.000 dollar siges i dag at være en halv milliard dollar værd.
Efter sin lange pause fra Sun siger Andy Bechtolsheim, at han nu er stærkt opsat på at få Sun tilbage på det innovative og profitable spor, som kendetegnede firmaet i de første 18 leveår.
Om han stadig har sine gamle Midas-evner i behold, må tiden så vise.
Tilbage til artiklen: Hvad blev der egentligt af Suns fædre?