Computerworld News Service: EU-kommissionen vil forsøge sig med den populære videodelingsside, YouTube, og derigennem udbrede information om EU's arbejde til borgerne.
EU-kanalen på YouTube hedder EUtube og har overskriften: ”At dele synet og lyden af Europa.”
Ved lanceringen af EUtube kunne man se en 40 sekunder lang animeret tegnefilm, der hedder ”Alle kan redde planeten.”
På kanalen kan man desuden finde titler som "Og hvis Europa ikke eksisterede…” og en dokumentar om Galileo-projektets forsøg på at bygge et europæisk satellit-navigationssystem.
Kanalen skal vise nyhedsudgivelser og andre videoklip, som forklarer EU-politik, fortæller Mikolaj Dowgielewicz, som er talsmand for EU-kommissionens institutionelle relationer og kommunikationsstrategi.
”Det er en del af vores strategi at bruge de redskaber, som folk bruger,” siger han.
YouTubes brugere kan lære om EU's arbejde ved at falde over nogle informationer, som de måske ikke ledte efter i forvejen.
"Når en bruger ser et klip på kanalen, bliver han eller hun måske inspireret til at se et andet klip fra den samme kilde,” siger han.
Brugere bliver opfordrede til at kommentere på videoklippene.
Det har ikke kostet EU en rød reje at få kanalen op at køre.
Selvom EU er friske på at tage Web 2.0 teknologier til sig, når de skal kommunikere med borgerne, har kommissionen ingen planer om at lave profiler i Second Life eller på MySpace.com på nuværende tidspunkt, siger en anden talsmand.
Oversat af Ditte Thøgersen