Det er på nye markeder, at pc-salget stiger.
I de modne markeder i Vesteuropa og USA var håbet, at Microsoft-styresystem Vista kunne øge udskiftningen af pc'er til nye modeller, men det har Gartner ikke fundet mange tegn på i en ny undersøgelse.
"Udgivelsen af Microsoft Windows Vista i slutningen af januar har indtil videre fejlet i at stimulere markedet på den måde, mange håbede,” siger George Shiffler, forskningschef i Gartner, i en pressemeddelelse.
Microsoft er ikke aggressiv
“Vores markedsdata indikerer, at Vista har haft en meget begrænset indflydelse på pc-efterspørgslen eller udskiftningsaktiviteten. Vi vil ikke se Vista have nogen signifikant effekt, medmindre Microsoft bliver mere aggressiv i dens markedsføring.”
Trods skuffelsen over Vista så vil pc-salget stige cirka 11 procent mellem 2006 og 2007 ifølge analysen. Det er en stigning fra 232 millioner pc'er til 257 millioner.
Væksten bliver drevet af nye markeder i for eksempel Asien. Salget af pc'er til skrivebordet er næsten stagneret, så stigningen sker blandt de mobile og bærbare maskiner. Det bliver dog stadig solgt flest desktop-pc'ere.