Er der nogen, som kigger med, når du sender mails eller opgiver dine bankoplysninger til private og offentlige virksomheder?
Det spørgsmål ser tilsyneladende ud til at optage mange danske internetbrugere, fordi 59 procent af disse brugere ønsker ligefrem større sikkerhed for egne data på et site som borger.dk frem for en hurtigere og bedre betjening.
Det viser en undersøgelse som kommunikationsbureauet Holm Kommunikation har foretaget for management software firmaet CA. Firmaet har telefonisk spurgt 1.008 tilfældigt udvalgte danskere om deres forhold til nye digitale tjenester og beskyttelsen af privatlivets fred.
Samtidigt svarer 27 procent "Ja, helt sikkert" til, at offentlige og private medarbejdere vil snage i personlige oplysninger, mens 24 procent anser det som en mulighed.
Over halvdelen, 55 procent af de adspurgte, forventer, at offentlige og private virksomheder derefter vil samkøre registre og udveksle personlige oplysninger om kunder og borgere. Kun 15 procent tror ikke på, at det vil ske.
"Undersøgelsen peger jo på, at offentlige og private virksomheder samt politikerne skal vurdere, hvilke personer, som skal have adgang til hvilke data. Systemerne findes jo og teknologien virker. Men vi må ikke skræmme borgerne væk ved ikke at kunne garantere for deres personfølsomme oplysninger," siger administrerende direktør fra CA, Kim Lave Nielsen.
Adgang skal kunne spores
Han peger på, at undersøgelsen samtidigt viser, at danskerne ønsker mindre adgang, hvis man ikke kan garantere sikkerheden omkring personfølsomme oplysninger. Og det har han en løsning på.
"Man skal ind og se på, hvordan nøglepersoner kan blive udpeget og måske blive nævnt ved navns nævnelse, så borgerne ikke er så utrygge ved de digitale services," lyder det fra Kim Lave Nielsen.
Sporbarhed er derfor ifølge Kim Lave Nielsen et omdrejningspunkt i en offentlig digital strategi.
"Jeg vil dels gerne vide som borger, hvem der kigger i mine oplysninger og dels vil jeg have garanti for, at det kun er min læge, som kigger i mine sygejournaler," siger han.
Det er for Kim Lave Nielsen ekstremt vigtigt, at borgerne i hele digitaliseringsindsatsen kan føle sig 100 procent sikre ved at benytte servicetilbuddene mod sikkerhedsbrister.