Teknologivirksomheden Apples lancering af iPhone er godt på vej til at blive en af de mest succesfulde produktlanceringer målt på omtale og interesse.
Det vurderer flere marketingsfolk over for Bloomberg.com.
Dermed kan Apple overgå blandt andre Microsofts lancering af Windows 95, der kostede i omegnen af 1.1 milliarder kroner at markedsføre.
Men selvom iPhone bliver omtalt alle vegnet, forventes Apple kun at bruge cirka halvdelen af det beløb.
"De har brugt nogle penge på markedsføring, men det er ikke mange. PR, hype og medieomtalen har gjort markedsføringen mere synlig," fortæller Al Ries, bestyrelsesformand i marketingsbureauet Ries & Ries, til bloomberg.com.
Apple langt foran konkurrenterne
Han mener, at årsagen til Apples marketingssucces skal findes i den teknik, virksomheden har brugt.
Apple har nemlig kun frigivet få informationer om iPhone, og derfor er folk blevet tvunget til at holde interessen for iPhone. Blandt andet sendte Apple den første tv-reklame i bedste sendetid midt under Oscar-uddelingen måneder inden lanceringen.
De eneste informationer i reklamen var et 'Hello' og 'Kommer i juni'.
I de efterfølgende måneder var al reklame og omtale af iPhone gratis og baseret på mund-til-mund-metoden. Det har gjort kampagnen både billig og effektiv, vurderer Al Ries.
"Marketingsmæssigt er Apple både et hoved og skuldre højere end alle andre," siger han.
Apples iPhone-reklame er desuden en henvisning til tidligere produkt-lanceringer, da ordet 'Hello' også er brugt i markedsføringen af den første Macintosh-computer i 1984 og igen ved lanceringen af den første iMac i 1998.
Genskaber tidligere succes
'Lidt efter lidt'-teknikken blev også brugt at Microsoft under Windows 95-lanceringen, ligesom Apple selv flere gange tidligere har brugt samme fremgangsmåde med succes.
"Apple er en af de få brands, der kan skabe mystik omkring et produkt," forklarer Matt Williams, partner i reklamebureauet Martin Agency, til Bloomberg.com.
Blandt andet er Apples reklamefilm fra 1984, hvor firmaet første gang nævnte Macintosh-computeren, flere gange blevet kåret som en af de bedste reklamer nogensinde.
Reklamen, der er instrueret af Ridley Scott, der har lavet film som Blade Runner, Alien og Gladiator, er kun vist én enkelt gang på tv. Men det var også i halvlegspausen i finalen i amerikansk fodbold, SuperBowl, der hvert år er en den mest sete tv-begivenhed i USA.
Til bloomberg.com vurderer Matt Williams, at Apple er ved at genskabe marketingssuccesen fra 1984.
"Virksomheden har startet en hype, der har fået sit eget liv," siger han.