Artikel top billede

Apple har stået bag flere markedsføringssucceser, og iPhone er blevet endnu en. Her ses Steve Jobs ved lanceringen af den første iMac i 1998.

iPhone er et skoleeksempel på markedsføring

Apple er markedsførings-mester, og iPhone-lanceringen er endnu et bevis på, hvor lidt der skal til for at skabe massiv omtale af et produkt.

Teknologivirksomheden Apples lancering af iPhone er godt på vej til at blive en af de mest succesfulde produktlanceringer målt på omtale og interesse.

Det vurderer flere marketingsfolk over for Bloomberg.com.

Dermed kan Apple overgå blandt andre Microsofts lancering af Windows 95, der kostede i omegnen af 1.1 milliarder kroner at markedsføre.

Men selvom iPhone bliver omtalt alle vegnet, forventes Apple kun at bruge cirka halvdelen af det beløb.

"De har brugt nogle penge på markedsføring, men det er ikke mange. PR, hype og medieomtalen har gjort markedsføringen mere synlig," fortæller Al Ries, bestyrelsesformand i marketingsbureauet Ries & Ries, til bloomberg.com.

Apple langt foran konkurrenterne

Han mener, at årsagen til Apples marketingssucces skal findes i den teknik, virksomheden har brugt.

Apple har nemlig kun frigivet få informationer om iPhone, og derfor er folk blevet tvunget til at holde interessen for iPhone. Blandt andet sendte Apple den første tv-reklame i bedste sendetid midt under Oscar-uddelingen måneder inden lanceringen.

De eneste informationer i reklamen var et 'Hello' og 'Kommer i juni'.

I de efterfølgende måneder var al reklame og omtale af iPhone gratis og baseret på mund-til-mund-metoden. Det har gjort kampagnen både billig og effektiv, vurderer Al Ries.

"Marketingsmæssigt er Apple både et hoved og skuldre højere end alle andre," siger han.

Apples iPhone-reklame er desuden en henvisning til tidligere produkt-lanceringer, da ordet 'Hello' også er brugt i markedsføringen af den første Macintosh-computer i 1984 og igen ved lanceringen af den første iMac i 1998.

Genskaber tidligere succes

'Lidt efter lidt'-teknikken blev også brugt at Microsoft under Windows 95-lanceringen, ligesom Apple selv flere gange tidligere har brugt samme fremgangsmåde med succes.

"Apple er en af de få brands, der kan skabe mystik omkring et produkt," forklarer Matt Williams, partner i reklamebureauet Martin Agency, til Bloomberg.com.

Blandt andet er Apples reklamefilm fra 1984, hvor firmaet første gang nævnte Macintosh-computeren, flere gange blevet kåret som en af de bedste reklamer nogensinde.

Reklamen, der er instrueret af Ridley Scott, der har lavet film som Blade Runner, Alien og Gladiator, er kun vist én enkelt gang på tv. Men det var også i halvlegspausen i finalen i amerikansk fodbold, SuperBowl, der hvert år er en den mest sete tv-begivenhed i USA.

Til bloomberg.com vurderer Matt Williams, at Apple er ved at genskabe marketingssuccesen fra 1984.

"Virksomheden har startet en hype, der har fået sit eget liv," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere