Computerworld News ServiceEBay aktiverede atter sine reklamer på AdWords i fredags og sluttede dermed det ti dage lange boykot, der har skabt overskrifter verden over og er blevet tolket som et tegn på de to virksomheders smuldrende samarbejde.
”EBay nægter at bruge så mange penge på sine reklamer, som virksomheden gjorde før boykottet,” siger talsmand for eBay, Hani Durzy.
EBay omfordeler sit reklamebudget, så det i højere grad prioriterer andre reklamekanaler, og virksomheden har ifølge Hani Durzy opdaget, at den slet ikke er så afhængig af AdWords, som den troede.
”Ved at bruge dele af reklame-budgetet andre steder, får eBay mere for pengene i form at mere trafik i online-butikken,” siger han.
Han tilføjer, at det aldrig var tanken, at boykottet skulle være permanent.
EBay på en klar annoncør-førsteplads
I marts kom eBay på førstepladsen over leverandører af reklameplads i forbindelse søgninger i USA med 802 millioner sponsorerede link, viser en sammenligning foretaget af comScore Networks.
Virksomhedens position er endnu stærkere, hvis man tæller eBays indkøbsportal, Shopping.com, med.
Shopping.com kom på tredjepladsen med 357 millioner sponsorerede link.
På samme tidspunkt kommer Google ind som nummer et på listen over henvisninger via søgemaskiner, hvor virksomheden står for 57,3 procent af alle betalte reklameklik fra søgemaskiner, meddeler comScore.
Yahoo kommer ind på en fjern andenplads med 26,1 procent af klikkene.
Et eksperiment at trække sig
Da eBay trak sine reklamer ud af Googles netværk, forklarede virksomheden sig med, at den simpelthen foretog et eksperiment.
Alligevel har en kilde fortalt Computerworld News Service, at det i virkeligheden var en vred reaktion på Googles plan om at holde en fest i Boston for at tiltrække nogle af eBays kunder, som var i byen for at deltage i eBays årlige salgskonference.
Formålet med festen var tilsyneladende at protestere imod eBays beslutning om at forbyde markedspladsen sælgere at bruge Googles online transaktionssystem, Checkout.
Festen aflyst
Efter at eBay trak sine reklamer tilbage, aflyste Google festen, men eBay bevarede alligevel spændingen og boykottet i ti dage.
Google og eBay bliver i stigende grad rivaler især indenfor områder som online betaling, hvor Googles Checkout og eBays PayPal konkurrerer.
Oversat af Ditte Thøgersen