Den kritiske forbruger får nu en hjælpende hånd af brancheorganisationen Telekommunikationsindustrien.
Med den nye aftale kan man overlade et bredbåndsskifte til den nye leverandør, så man selv slipper for bøvlet med opsigelsen hos den gamle.
Meningen er, at man dermed også undgår at være uden netforbindelse på noget tidspunkt eller at betale dobbelt abonnement.
"Det er for at sikre, at du ikke får opsagt hos det ene, og at det så tager lang tid, før det andet selskab går i gang. Det er vores hensigt, at skiftet skal ske smertefrit," siger Ib Toldstrup, direktør for Telekommunikationsindustrien.
Aftalen er indgået mellem Cybercity, TDC Totalløsninger, Tele2, DLG-Debitel Tele, Jay.net, Fullrate, UnoTel, Telia Danmark, Updata Danmark, Perspektiv Bredband, Webpartner og DK Online.
Så er det shoppetid
Aftalen minder en del om den, der har gjort det nemmere at skifte mobilselskab, og den er dermed også med til at lette livet for de mindre loyale kunder, der ynder at shoppe rundt mellem selskabernes og deres slagtilbud.
Det er der dog ikke noget problem i, mener Ib Tolstrup.
"Set fra kundens side handler det om et smertefrit bredbåndsskift, og det håber vi fra selskabernes side stimulerer konkurrencen og giver et bedre forhold til kunderne," siger han.
"Inderst inde vil virksomhederne vel gerne holde på deres kunder, men de ved også godt, at kunderne ser sig om," tilføjer Ib Tolstrup.
Han peger på, at det også gør det nemmere for det enkelte selskab at få succes med nye og spændende produkter, fordi det bliver lettere at lokke kunder til.
"Det bliver et mere levende marked på den måde," siger Ib Tolstrup.